همکاری کوالکام و ریزر در ساخت کنسول بازی دستی اندروید Snapdragon G3x Gen 1

بازی یک تجارت پرسود است و شامل بخش موبایل نیز می شود که سالانه حدود 175 میلیارد دلار از مخاطبان 2.5 میلیارد گیمر موبایل درآمد کسب می کند. آن را با صنعت سینما مقایسه کنید که سال گذشته کمتر از 45 میلیارد دلار درآمد داشت و متوجه خواهید شد که چرا بازی برای بسیاری از شرکت‌ها بسیار مهم است. این همه به این معناست که می‌توان گفت انگیزه زیادی برای سازندگان تراشه وجود دارد تا روی بازی تمرکز کنند، و بنابراین جای تعجب نیست که کوالکام پیشنهادات خود را با پلتفرم جدید بازی Snapdragon G3x Gen 1 با کمک Razer (در یک لحظه بیشتر در مورد آن) گسترش دهد.

Snapdragon G3x Gen 1 یک پلتفرم هدفمند برای بازی است و به طور بالقوه می تواند به گسترش حوزه رو به رشد دستگاه های دستی که بسیار محبوب هستند کمک کند. به عنوان مثال Nintendo Switch OLED و Valve’s Steam Deck را در نظر بگیرید. آنها دو دستگاه بسیار متفاوت هستند، اما در هسته آنها، هر دو سیستم های بازی دستی هستند که مخاطبان مشتاقی پیدا کرده اند.

پلتفرم اسنپدراگون G3x نشان دهنده عملکردی پرشور در رده کوالکام است. “در حال حاضر واقعاً هیچ دستگاه بازی سفارشی در فضای موبایل وجود ندارد. نکته جالب این است که بازی های موبایلی رایج ترین و سریع ترین بخش صنعت بازی است که تا کنون رشد می کند، با این حال هیچ دستگاه تلفن همراهی که صرفاً به بازی های تلفن همراه اختصاص داده شده باشد وجود ندارد. به دلیل این بزرگی، Qualcomm می‌گوید که ما یک دستگاه تلفن همراه دستی ساخته‌ایم که به بازی اختصاص داده شده است – دستگاهی که این فرصت منحصر به فرد را در بخش بازی برآورده می‌کند.

کوالکام با مشخصات دقیق بازی می کند، اما ما می دانیم که اسنپدراگون G3x Gen 1 مبتنی بر CPU Kryo و پردازنده گرافیکی Adreno است، شبیه به دیگر پلتفرم های موبایل اسنپدراگون، با برخی ادعاهای عملکرد عالی. آنها شامل پشتیبانی از بازی با وضوح حداکثر 4K و 144 فریم در ثانیه، به علاوه HDR واقعی 10 بیتی هستند.

برای شروع کار، کوالکام همچنین کیت توسعه‌دهنده دستی Snapdragon G3x را معرفی می‌کند و با Razer همکاری می‌کند تا اولین محصول از این نوع را منحصراً برای توسعه‌دهندگان ارائه دهد، یعنی اینکه هنوز برای مصرف‌کنندگان ساخته نشده است.

مین لیانگ تان، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل ریزر، می گوید: «ریزر از شراکت با Qualcomm Technologies و حمایت از آن ها در راه معرفی فناوری جدید به صنعت بازی جهانی بسیار هیجان زده است. کوالکام و ریزر با هم راه‌حل‌های جدید و خلاقانه‌ای را پیشرو خواهند کرد که مرزهای وفاداری و کیفیت موجود در بازی‌های قابل حمل را جابجا می‌کنند و شیوه تجربه این بازی‌ها را متحول می‌کنند.»

کیت توسعه‌دهنده کوالکام و ریزر دارای صفحه‌نمایش 6.65 اینچی OLED با وضوح Full HD+، نرخ تازه‌سازی سریع 120 هرتز و پشتیبانی 10 بیتی HDR است. همچنین دارای «سیستم خنک‌کننده پیشرفته» است که نوید عملکرد پایدار را به همراه تهویه در بالا و پشت دستگاه دستی می‌دهد.

“چالش بزرگی که با بسیاری از بازی‌های گران‌قیمت و سنگین دارید این است که با گرم شدن دستگاه، نرخ فریم شروع به کاهش می‌کند. به‌ویژه در سکانس‌های فعال، عملکرد ضعیف‌تر می‌شود. کیت توسعه‌دهنده دستی Snapdragon G3x این را حذف می‌کند. و به شما این امکان را می دهد که در بالاترین سطح ممکن از عملکرد بدوید و در آنجا بمانید.” کوالکام می گوید.

سایر ویژگی های قابل توجه عبارتند از وب کم 1080p، لمسی پیشرفته، انگشت شست آنالوگ، D-pad و دکمه های آشنای A، B، X، Y، Start، Select و Menu به همراه چند تریگر. همچنین دارای یک سیستم بلندگوی چهار طرفه و نوید صدای بدون تاخیر در صورت جفت شدن با هدفون های دارای Snapdragon Sound است.

توانایی پخش جریانی بازی ها نیز از نکات تاکیدی است. این شامل رایانه شخصی یا کنسول بازی و همچنین فضای ابری می شود (کوالکام به طور خاص به Xbox Game Pass اشاره می کند، اما انگشتان دست از آن عبور کنید با GeForce NOW نیز کار می کند). اتصال سریع به این جنبه کمک می کند و برای این منظور، دستگاه دارای پشتیبانی mmWave 5G و Wi-Fi 6E است. همچنین از بلوتوث 5.2 پشتیبانی می کند.

کوالکام پیش‌بینی می‌کند که گیمرها مشتاق دستگاه‌های مبتنی بر پلتفرم Snapdragon G3x باشند، اما همچنین خاطرنشان می‌کند که «گیمرها محتوا را دنبال می‌کنند» و بنابراین باید «ابتدا به جامعه توسعه‌دهندگان» خدمت کند. هنگامی که آنها با پلتفرم توسعه دهنده خیس شدند، OEM ها آزاد خواهند بود که وارد شوند و دستگاه های مصرف کننده ایجاد کنند. اینکه چقدر طول می کشد باید دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری