تفاوت میان مادربرد های کامپیوتر

تفاوت‌های میان مادربردهای کامپیوتر و تاثیر آن بر عملکرد سیستم

عملکرد هر سیستم رایانه‌ای به وضعیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن سیستم بستگی دارد. گاهی اوقات خرابی در برخی از قطعات سخت‌افزاری منجر به از کار افتادن کامپیوتر یا لپ تاپ شما می‌گردد. به همین دلیل است که باید با هر یک از قطعات سخت‌افزاری در سیستم‌های کامپیوتری و عملکرد آن‌ها آشنا باشید تا در زمان خرید قطعات کامپیوتری و یا حتی در زمان خرید سیستم‌های آماده بتوانید یک انتخاب درستی داشته باشید. برای مثال چون مادربرد کامپیوتر یکی از مهمترین قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر است، ما در این مطلب تفاوت‌های میان مادربردهای کامپیوتر و عملکرد آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

آگاهی از تفاوت‌های میان مادربردهای کامپیوتر چه فوایدی دارد؟

ما در یک مقاله به طور مفصل اجزای تشکیل‌دهنده مادربرد کامپیوتر ور همچنین تفاوت‌های میان مادربردهای کامپیوتر را برای شما توضیح دادیم. در صورتی که به فروشگاه اینترنتی حراج کامپیوتر مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که مادربرد‌ها از نظر قابلیت‌ها، اندازه یا فرم فاکتور تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند و همین موضوع بر روی قدرت عملکرد سیستم شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین باید در زمان خرید سیستم رایانه‌ای، با تفاوت‌های میان مادربردهای کامپیوتر آشنا باشید.

 

تفاوت میان مادربرد های کامپیوتر

 

تفاوت‌های میان مادربردهای کامپیوتر گیمینگ با معمولی

در زمان خرید سیستم‌ های آماده و یا در زمان خرید انواع لپ تاپ همانند خرید لپ تاپ lenovo یا لپ تاپ ایسوس و…  شما باید مشخص کنید که قرار است از این سیستم با چه هدفی استفاده نمایید. برای مثال اگر قرار است کامپیوتر برای گیمینگ استفاده شود نوع مادربرد مورد استفاده برای آن با کامپیوتر‌های معمولی تفاوت‌هایی دارد که این تفاوت‌ها عبارتند از:

1-    طراحی مادربرد

اولین تفاوت‌های میان مادربردهای کامپیوتر گیمینگ با معمولی، تفاوت در ظاهر طراحی این قبیل قطعات سخت‌افزاری است. همین موضوع باعث می‌شود که شما در زمان خرید مادربرد کامپیوتر به راحتی بتوانید بین مادربرد معمولی و مادربرد گیمینگ،  تفاوت‌هایی را قائل شوید. در طراحی مادربرد گیمینگ از تم‌های قرمز و مشکی استفاده می‌شود. اما تفاوت در ظاهر مادربرد‌ها تنها به رنگ آن‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند. بلکه از نظر طراحی نیز تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. برای مثال در مادربرد گیمینگ، لوگو و طرح‌های زیبایی را مشاهده می‌کنید که عمدتاً از طرح زیبای استریکس استفاده می‌شود.

علت این نوع سبک طراحی این است که هیجان بازی را به مخاطب انتقال دهد. حتماً این سؤال برای شما به وجود آمده است که مادربرد در داخل سیستم قرار دارد و اصلاً قابل رؤیت نیست. بنابراین چه لزومی دارد که طراحی آن زیباتر باشد؟ در صورتی که شما از کامپیوتر استفاده می‌کنیم و کیس مخصوص بازی دارای پنل‌های شفاف است، در نتیجه تمامی قطعاتی که در داخل مادربرد وجود دارد از بیرون قابل رؤیت خواهد بود. در این زمان است که زیبایی مادربرد گیمینگ باعث جلب توجه مخاطب می‌شود.

2-    کیفیت ساخت مادربرد

مهمترین تفاوت‌های میان مادربردهای کامپیوتر کیفیت ساختاری آن‌ها است. قطعاً سیستمی که قرار است برای بازی مورد استفاده قرار گیرد به دلیل اینکه در طول روز ساعت‌های زیادی روشن است و در نتیجه پردازش‌های سنگین را متحمل می‌شود، باید مادربرد ویژه‌ای داشته باشد. تمامی خازن‌هایی که در مادربرد کامپیوتر گیمینگ وجود دارند از نظر طول عمر در سطح بالاتری نسبت به مادربرد‌های معمولی قرار دارند و می‌توانند حرارت بیشتری را تحمل کند. همین موضوع باعث افزایش طول عمر مادربرد گیمینگ می‌شود. از طرف دیگر مادربرد گیمینگ پتانسیل بالاتری برای اورکلاک دارد. منظور از اورکلاک کردن؛ فعالیت پردازنده و کارت گرافیک با سرعت بالاتر از حد استاندارد تعریف شده برای آن‌ها است. البته اورکلاک کردن منجر به افزایش مصرف انرژی و تولید گرمای بالاتر می‌گردد ولی مادربرد کامپیوتر گیمینگ می‌تواند این دمای بالا را تحمل کند.

3-    امکانات موجود در مادربرد‌ها

برای خرید قطعات کامپیوتری شما باید به قابلیت آن‌ها و کارایی سیستم کامپیوتری خود توجه داشته باشید. برای مثال در زمان خرید مادربرد کامپیوتر باید مشخص کنید که این قطعه قرار است برای چه سیستمی استفاده شود. درباره کامپیوتر‌های گیمینگ بخش صدا از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که صدا بر روی هیجان بازی‌های کامپیوتری تأثیر می‌گذارد. سازندگان مادربرد‌های گیمینگ از کارت‌ صدای حرفه‌ای در طراحی مادربرد گیمینگ استفاده می‌کنند که باعث می‌شود صدا با کیفیت بسیار عالی به گوش مخاطب برسد. از طرف دیگر در مادربرد گیمینگ باید بخش کارت شبکه نیز در نظر گرفته شود. این کارت شبکه به افزایش سرعت و کیفیت بازی کمک می‌کند. همچنین مادربرد گیمینگ توانایی بالاتری برای پشتیبانی از قطعات قدرتمند دارد.

سخن پایانی

از آنجایی که تفاوت‌های میان مادربردهای کامپیوتر زیاد است. در نتیجه قیمت آن‌ها نیز تفاوت بسیار زیادی با هم خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید هر نوع سیستم و یا خرید قطعات کامپیوتر به فروشگاه‌های مختلف همانند فروشگاه اینترنتی حراج کامپیوتر مراجعه کنید؛ با انواع قطعات و سیستم‌های کامپیوتر آشنا شوید و قیمت‌های آن‌ها را با هم مقایسه نمایید. در این صورت می‌توانید با هزینه مناسب یک انتخاب بسیار عالی داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری