قطعات مادربرد کامپیوتر

آشنایی با قطعات مادربرد کامپیوتر و عملکرد آنها

هر یک از قطعات مادربرد کامپیوتر و سخت افزار لپ تاپ و کامپیوتر استفاده می‌شوند، کارایی منحصر به فردی دارند و اختلال در این قطعات منجر به از کار افتادن سیستم کامپیوتری شما خواهد شد. یکی از مهمترین قطعات سخت‌افزاری در تمامی سیستم‌های رایانه‌ای، مادربرد کامپیوتر یا برد اصلی نام دارد. در این مطلب اجزای تشکیل‌دهنده مادربرد و عملکرد هر یک از آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

مادربرد چیست؟

مادربرد و یا برد اصلی یک از مهم‌ترین قسمت‌های سخت‌افزاری یک سیستم رایانه‌ای است که قطعاتی شامل واحد پردازنده مرکزی، حافظه رم و قسمت‌های دیگر بر روی آن سوار می‌شوند. بنابراین یک مشکل کوچک در قطعات مادربرد کامپیوتر می‌تواند قطعات سخت‌افزاری دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل است که در زمان خرید کامپیوتر باید وسواس زیادی در انتخاب مادربرد داشته باشید چرا که مادربرد می‌تواند به صورت مستقیم بر روی عملکرد سیستم کامپیوتری شما تأثیر بگذارد. حتی در صورتی که سیستم رایانه‌ای شما قدیمی است و به فکر خرید قطعات کامپیوتر برای ارتقاء آن هستید، شاید به مهندسین کامپیوتر پیشنهاد کنند که مادربرد کامپیوتر را ارتقا دهید.

 

قطعات مادربرد کامپیوتر

آشنایی با قطعات مادربرد کامپیوتر

اکنون که با عملکرد مادربرد در سیستم‌های رایانه آشنا شدید اجازه دهید قسمت‌های مختلف مادربرد کامپیوتر را معرفی نماییم:

1- اسلات‌های  pci

از نظر لغوی اسلات یک کلمه انگلیسی به معنای شکاف است. در هر یک از اسلات‌ها یا شکاف‌ها، یک قطعه قرار می‌گیرد. بنابراین تعداد اسلاید‌ها در مادربرد براساس تعداد قطعاتی که قرار است داخل آن‌ها قرار بگیرد متفاوت خواهد بود.

2-یکی از مهمترین قطعات مادربرد کامپیوتر اسلات کارت گرافیک

زمانی که قرار است کارت گرافیک بر روی مادربرد نصب شود باید آن را در اسلات مخصوص خود قرار دهیم. البته جالب است بدانید که در طراحی برخی از انواع مادربرد کامپیوتر، کارت گرافیک همراه با مادربرد است. در نتیجه اسلات جداگانه‌ای را بر روی مادربرد مشاهده نمی‌کنید. بنابراین در صورتی که به فکر خرید کارت گرافیک برای ارتقای سیستم خود هستید اولین کاری که باید انجام دهید این است که طراحی مادربرد کامپیوتر را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا اسلات جداگانه برای کارت گرافیک وجود دارد یا خیر.

3-باتری پشتیبان

در هر سیستم کامپیوتری تنظیمات بایوس تعریف شده است که این تنظیمات برای بوت شدن رایانه مورد نیاز هستند. برای حفظ تنظیمات بایوس باید همواره برق در اختیار سیستم کامپیوتری قرار داشته باشد و به همین دلیل است که شما به باتری پشتیبان نیاز دارید. این باتری باعث می‌شود حتی زمانی که سیستم رایانه شما خاموش است برق مورد نیاز برای تنظیمات بایوس تأمین گردد.

4-اسلات‌های ساتا

معمولاً در هر مادربرد کامپیوتر ۴ اسلات ساتا با شماره‌های 0، 1، 2 و 3 قرار دارد که از این اسلات‌ها برای اتصال کابل ساتا به مادربرد استفاده نی‌شود.

5-ورودی‌های  usb

پورت‌های usb کامپیوتر و لپ تاپ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به مادربرد یا برد اصلی متصل می‌شوند.

6-اتصال فن  usb

از زمانی که سیستم کامپیوتر روشن می‌شود، دمای قطعات داخلی افزایش می‌یابد. بنابراین باید سیستم خنک‌کننده در داخل کامپیوتر یا لپ تاپ وجود داشته باشد. برای مثال فن پردازنده باعث کاهش دمای سی پی یو در لپ تاپ می‌شود. این فن به مادربرد متصل است.

7-نگهدارنده فن و هیت سینک

پایه‌های فن و هیت سینک باید در قسمت نگهدارنده فن در مادربرد نصب شوند تا از حرکت آن‌ها جلوگیری گردد.

8-جزو حساس ترین قطعات مادربرد کامپیوتر سوکت ‏cpu

یکی از حساس‌ترین قسمت‌های مادربرد کامپیوتر، سوکت cpu نام دارد. این سوکت از چند گیره تشکیل شده است که به کمک آن‌ها می‌توان سی پی یو را ثابت نگه داشت. از طرف دیگر فن cpu  نیز در این قسمت جای دارد.

9-پل‌های مادربرد

این پل‌ها نقش مغز را برای مادربرد ایفا می‌کنند. بنابراین وظیفه کنترل و ایجاد هماهنگی بین تمامی قطعات موجود در مادربرد کامپیوتر را بر عهده دارد.

10-اسلات  ide

وظیفه این قسمت اتصال کابل ide به مادربرد است. در انواع CD و DVD قدیمی شما می‌توانید این کابل را مشاهده کنید.

11-قطعات مادربرد کامپیوتر ورودی پاور

این قسمت برای اتصال سیم خروجی منبع تغذیه کامپیوتر به مادربرد طراحی شده است. بنابراین می‌تواند برق مورد نیاز تمامی قسمت‌های کامپیوتر را تأمین نماید.

12-قطعات مادربرد کامپیوتر اسلات‌های رم

وظیفه این قسمت اتصال رم به برد اصلی است. بنابراین براساس نوع مادربرد کامپیوتر، تعداد اسلات رم که بر روی آن تعریف می‌شود متفاوت است.

13-پورت‌های پنل پشتی مادربرد

در صورتی که از کامپیوتر استفاده می‌کنید حتماً به قسمت پشتی کیس نگاه کنید تا بتوانید پورت‌های پنل پشتی کیس را مشاهده کنید. در این قسمت تعدادی پورت usb ، پورت‌های صدا و خروجی‌های تصویر دیده می‌شود. البته ممکن است که در این قسمت دکمه‌های دیگر همانند ریست کردن بایوس را نیز مشاهده کنید.

سخن پایانی

در صورتی که به فکر تعویض مادربرد کامپیوتر هستید نباید به هر فروشگاهی اعتماد کنید. قبل از هر چیز به چند فروشگاه مراجعه کرده، انواع مادربرد را بررسی کنید و با مهندسین کامپیوتر متخصص در این زمینه صحبت نمایید. شما می‌توانید به فروشگاه اینترنتی حراج کامپیوتر مراجعه کنید و از مهندسین ما بخواهید در این زمینه شما را راهنمایی کنند. ما کلیه خدمات شامل فروش انواع قطعات کامپیوتری، راه‌اندازی سیستم و همچنین راهنمایی جهت برطرف کردن مشکلات سیستم‌های کامپیوتری را برای شما عزیزان ارائه می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری