متأسفانه قیمت پردازنده‌های گرافیکی AMD و Nvidia در اروپا در حال افزایش است

نظرسنجی 3DCenter در مورد وضعیت قیمت گذاری کارت های گرافیک برای بازارهای آلمان و اتریش، تصویری مبهم برای اروپا ترسیم می کند. به طور متوسط، خریداران اروپایی در طول ماه اکتبر شاهد افزایش 17 درصدی قیمت در کارت‌های گرافیک بودند که در ماه نوامبر با میانگین افزایش 18 درصدی قیمت‌ها برای AMD و 16 درصدی برای کارت‌های گرافیک انویدیا وارد شد. آنها اکنون به طور متوسط با 201٪ قیمت بالاتر برای AMD و 188٪ برای Nvidia در مقایسه با MSRP به فروش می رسند. با این حال، مقادیر متوسط برخی از جزئیات جذاب را در مورد اینکه کدام کارت گرافیک باعث افزایش قیمت شده است، پنهان می کند. و در حالی که افزایش قیمت در حال حاضر منطقه ای است، می تواند ظهور قیمت را برای سایر بازارها – از جمله ایالات متحده – نیز نشان دهد.

میانگین افزایش قیمت کارت گرافیک های AMD در ماه اکتبر در اروپا

افزایش قیمت کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 6800 بزرگترین متخلفین در اردوگاه قرمز بودند. قیمت آنها تا پایان ماه 49 درصد بالاتر از سطح اوایل اکتبر خود افزایش یافت. در سمت انویدیا، GeForce RTX 3060 بیشترین رشد را در همان دوره با میانگین 30 درصد افزایش قیمت داشت. GeForce RTX 3090 نیز کمک بزرگی کرد و در کنار آنها 22 درصد افزایش یافت.

میانگین افزایش قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا در ماه اکتبر در اروپا

کارت‌هایی که قیمت‌های فوق‌العاده‌ای داشتند شامل برخی از مدل‌های GeForce RTX 3070 Ti با قیمت بالای 2000 یورو برای 3 برابر MSRP آن‌ها و یک مدل GeForce RTX 3090 با قیمت شگفت‌انگیز 4029 یورو (2.7 برابر MSRP آن) برچسب‌گذاری شد.

خریداران اروپایی اکنون با قیمت‌های کارت‌های AMD مواجه می‌شوند که تقریباً به سطح اوج خود که در ابتدای ماه می تعیین شده بود، بازگشته است. نسبت قیمت / عملکرد / فناوری به طور مداوم با توجه به این نوسانات قیمت در حال تغییر است. پشته کارت گرافیک AMD با افزایش 159 درصدی فعلی برای Radeon RX 6800 مجدداً مرتب شده است و موقعیت آن را در مجموعه راه اندازی AMD کاملاً استعاری نشان می دهد.

جالب اینجاست که یکی از کارت‌های گرافیکی که بیشترین افزایش قیمت را از کمپ انویدیا داشته است، GeForce RTX 3060 است که ارزان‌ترین کارت گرافیک در کل خط تولید است. این یک نیاز مالی به طور فزاینده‌ای را برای یک گیمر رایانه شخصی به منظور ارتقاء یا حتی ورود به فضای جدیدترین فناوری‌ها ایجاد می‌کند، که در نهایت به محدود کردن پذیرش آنها نیز کمک می‌کند. و نزدیکترین رقیب قیمت گذاری MSRP به GeForce RTX 3060 Radeon RX 6600 است که همانطور که داده ها نشان می دهد قیمت آن در سراسر اکتبر ثابت مانده است. همچنین کارتی است که در حال حاضر +59٪ بالاتر از MSRP خود قرار دارد، در مقایسه با +129٪ GeForce RTX 3060. این قدرت شناخت برند انویدیا است: در ابتدای اکتبر، قیمت کارت‌هایی که در حدود 600 یورو فروخته می‌شد به دلیل تقاضای بالاتر افزایش یافت، در حالی که نزدیک‌ترین رقیب آن با قیمت حدود 500 یورو حتی یک اینچ هم حرکت نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری