مقایسه هزینه‌های خرید و ارتقاء رم در سیستم‌های کامپیوتری 

شاید به تازگی با مشکل افت سرعت کامپیوتر یا لپ ‌تاپ خود مواجه شده‌اید و زمانی که به یک مهندس کامپیوتر مراجعه می‌کنید به شما پیشنهاد می‌کند که هر چه زودتر برای ارتقاء سیستم اقدام نمایید. مسلماً اگر تعداد برنامه‌های نصب شده بر روی کامپیوتر افزایش پیدا کند ظرفیت قطعات با شرایط فعلی همخوانی نداشته و در نتیجه شما باید به فکر ارتقاء سیستم کامپیوتری خود باشید. در این میان ممکن است نیاز باشد ارتقاء رم نیز انجام گیرد چرا که رم، حافظه اصلی سیستم کامپیوتری است که از طریق پردازش سریع اطلاعات، به افزایش سرعت کامپیوتر کمک می‌کند. در فروشگاه‌های اینترنتی من جمله حراج کامپیوتر انواع رم کامپیوتر از نظر سرعت و قیت ارائه می‌شوند و حتماً این سؤال برای مشتریان به وجود می‌آید که دلیل تفاوت قیمت رما در چیست؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا مقایسه‌ای بین هزینه‌های خرید و ارتقاء رم در سیستم‌های کامپیوتری داشته باشیم.

عوامل مؤثر بر قیمت رم

تفاوتی نمی‌کند که شما برای خرید سیستم ‌های آماده اقدام کرده‌اید و یا به فکر ارتقا سیستم قدیمی خود هستید؛ به هر صورت باید بدانید که چه رمی بر روی سیستم کامپیوتری شما نصب شده است تا متوجه شوید آیا این رم برای شرایط کاری شما مناسب است یا خیر. در این زمان است که مهندس کامپیوتر لیست انواع رم با قیمت‌های متفاوت آن‌ها را برای شما ارائه خواهد کرد. چند عامل بر روی قیمت رم کامپیوتر تأثیر می‌گذارد که این عوامل عبارتند از:

  • ظرفیت رم کامپیوتر

در زمان خرید سیستم ‌های آماده و یا در زمان ارتقا کامپیوتر قطعا مهندس از شما در مورد ظرفیت رم مورد نیاز سؤال خواهد کرد. شما باید توضیح دهید که قرار است از این سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ برای چه اموری استفاده شود. رم‌هایی که در بازار وجود دارند با ظرفیت ۱، ۲ ،۴ ، ۸ ، ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی طراحی می‌شوند. این ظرفیت ‌تعیین‌کننده فضایی است که می‌تواند اطلاعات را بر روی خود ذخیره کند. البته برای عمده افراد ظرفیت ۳۲ گیگابایت یک ظرفیت اغراق‌آمیز به حساب می‌آید چرا که اگر شما نیاز به یک کامپیوتر در حد معمولی دارید و ظرفیت رم ۱۶ گیگابایت برای شما کافی خواهد بود. بنابراین هزینه کردن برای خرید رم‌های ۳۲ گیگابایتی اصلاً قرون به صرفه نیست.

  • فرکانس رم

از دیگر عوامل مؤثر بر روی قیمت رم، فرکانس آن است که در واقع سرعت رم را مشخص می‌کند. فرکانس با واحد مگاهرتز مشخص می‌شود. جالب است بدانید که پهنای باند‌ی که رم کامپیوتر در اختیار شما قرار می‌دهد با فرکانس آن رابطه مستقیم دارد. بنابراین هر چقدر فرکانس بیشتر شود سرعت پردازش اطلاعات نیز افزایش پیدا خواهد کرد و همین موضوع موجب افزایش قیمت رم می‌گردد. برای مثال اگر خرید لپ تاپ ایسوس به شما پیشنهاد شده است باید مدل‌های مختلف این لپ‌ تاپ را بررسی کنید. تفاوت در رم از نظر ظرفیت و فرکانس، تعیین‌کننده سرعت نهایی لپ تاپ شما خواهد بود.

  • زمان تأخیر در پردازش اطلاعات

منظور از زمان تأخیر، تعداد چرخه‌هایی است که باید در زمان اجرای دستورات سپری گردد. در واقع فاصله زمانی بین ارسال درخواست فراخوانی تا زمان رسیدن اطلاعات به پردازش را زمان تأخیر می‌گویند. هر چه این زمان بیشتر باشد سرعت پردازش اطلاعات افت می‌کند. بنابراین در زمان خرید رم شما باید حتماً به زمان تاخیر آن توجه داشته باشید. اگر شما براساس نیاز خود می‌خواهید که سرعت پردازش اطلاعات بالا باشد باید به سراغ رم‌هایی بروید که زمان تحقیر آن‌ها کمتر است و در نتیجه باید هزینه بیشتری بپردازید.

  • نوع برند سازنده

مسلما هر چه برند سازنده رم از اعتبار بیشتری برخوردار باشد، همین موضوع باعث افزایش قیمت رم و در نهایت افزایش قیمت سیستم‌های کامپیوتری خواهد شد. اما فراموش نکنیم که ر به یکی از قطعات اصلی در سیستم‌های کامپیوتری به حساب می‌آید و برای خرید آن نباید به هیچ عنوان خساست به خرج دهید. رم با ظرفیت مناسب تعیین‌کننده سرعت و کارایی سیستم کامپیوتری شما خواهد بود.

سخن پایانی

از آنجایی که اغلب افراد به فکر خرید سیستم‌ های آماده هستند، بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از اینکه خرید خود را نهایی کنید از کارشناسان فروش بخواهید که مشخصات دقیق قطعات سخت‌افزاری در داخل سیستم را برای شما توضیح دهد. برای مثال شما باید بدانید که چه نوع رمی در سیستم کامپیوتری به کار رفته است. همانگونه که گفتیم عوامل مختلفی بر روی قیمت رم و نهایتاً قیمت سیستم تأثیر می‌گذارند. آگاهی از این موضوع باعث می‌شود هم هزینه مناسبی را پرداخت کنید و هم یک سیستم با ظرفیت و سرعت مناسب در اختیار داشته و بتوانید به راحتی امور کاری خود را انجام دهید. کارشناس فروش ما در فروشگاه اینترنتی حراج کامپیوتر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با اطلاعات دقیق، به یک انتخاب درست در این زمینه برسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری