ddr5-7000

ماژول های DDR5-7000 که از چندین برند وارد می شوند

هفته گذشته گیگابایت لیستی از ماژول های حافظه DDR5-7000 را منتشر کرد که توسط مادربرد Z690 Aorus Tachyon پشتیبانی می شوند و این هفته G.Skill تایید کرد که موفق شده است DIMM های Trident Z5 خود را بدون استفاده از نیتروژن مایع یا سایر موارد شدید به 7000 MT/s برساند. روش های خنک کننده ظاهراً ماژول‌های DDR5-7000 از چندین فروشنده دریافت می‌شوند، اما رسیدن به چنین سرعت‌هایی نیاز به ولتاژ نسبتاً بالایی دارد.

DDR5 معمولی با ولتاژ 1.1 ولت اجرا می شود، در حالی که ماژول های اورکلاک شده معمولاً تا 1.25 ولت استفاده می کنند. ولتاژ 1.5 ولت در مقایسه با استاندارد JEDEC، بیش از 36 درصد اضافه ولتاژ را نشان می دهد. این یک جهش بسیار قابل توجه در ولتاژ است، فقط برای 500 MT/s نهایی. گفتن اینکه چگونه چنین ولتاژ بالایی بر طول عمر آی سی های DRAM تأثیر می گذارد، دشوار است، بدون توجه به کنترل کننده حافظه DDR5 اینتل، اما اضافه ولتاژ 36 درصد چیزی نیست که سخت افزار درجه یک مصرف کننده احتمالاً برای مدت طولانی از عهده آن برآید.

با این حال، علاقه مندان دوست دارند سخت افزار را به حد خود برسانند و شرکت ها مایل به کمک به آنها هستند. در واقع، اکنون که ماژول‌های حافظه دارای ماژول تنظیم ولتاژ و آی‌سی مدیریت توان خود هستند، سازندگان DIMM حداقل می‌توانند اطمینان حاصل کنند که از قطعات ممتاز استفاده می‌کنند و توان با کیفیتی را به DRAM ارائه می‌کنند.

یکی از چیزهایی که تامین کنندگان ماژول های حافظه برتر هرگز متوقف نمی شوند، رقابت آنها برای بالاترین نرخ انتقال داده است. حتی زمانی که شرکت‌ها نمی‌توانند سطل‌های سرعت خاصی را اینجا و اکنون ارائه دهند، همچنان می‌توانند آن‌ها را از قبل اعلام کنند یا یک تیزر منتشر کنند تا نشان دهند که روی چنین DIMM‌هایی کار می‌کنند. DDR5 به سازندگان DIMM های درجه یک علاقه مند سطوح بالاتری از پتانسیل عملکرد را ارائه می دهد، اما این فناوری آنقدر جدید است که سازندگان هنوز در حال یادگیری هستند. در حال حاضر، آن‌ها در مورد ارائه سرعت‌های فوق‌العاده محتاط هستند، در حالی که تجربه بیشتری با آی‌سی‌ها و کنترل‌کننده‌های حافظه جدید به دست می‌آورند و متوجه می‌شوند که چگونه در حالت اورکلاک برای دوره‌های طولانی‌مدت رفتار می‌کنند.

در همین حال، DDR5-7000 رقمی بسیار شیرین است که نمی توان آن را از دست داد، به همین دلیل است که حداقل چهار شرکت روی چنین ماژول هایی کار می کنند. احتمالاً در سال های آینده شاهد سرعت بسیار بالاتری از DDR5 خواهیم بود. با این حال چقدر بالاتر؟ سرعت GDDR5 با GTX 1060 در حدود 9 GT/s بود و اگرچه فناوری زیربنایی ممکن است متفاوت باشد، دیدن حافظه دسکتاپ به این سرعت در سال‌های آینده چندان تعجب‌آور نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری