لینوکس سرانجام بعد از 23 سال !AMD 3DNOw را بازنشسته کرد

پس از 23 سال، دستورالعملهای 3DNow باستانی AMD! بالاخره از هسته لینوکس (از طریق فورونیکس) بازنشسته می شوند. شروع با لینوکس نسخه 5.17، پردازنده های قدیمی AMD با 3DNow! پشتیبانی دیگر آن دستورالعمل ها را در سیستم عامل لینوکس که دارای هسته به روز شده است اجرا نمی کند.

AMD 3DNow را منتشر کرد! دستورالعمل‌هایی در سال 1998 برای بهبود عملکرد CPU با افزودن دستورالعمل‌های SMID به مجموعه دستورات پایه x86، بنابراین پردازش برداری عملیات ممیز شناور با استفاده از ثبات‌های برداری را ممکن می‌سازد. اولین پیاده سازی بیش از 21 دستورالعمل جدید داشت که از عملیات ممیز شناور SIMD پشتیبانی می کرد.

در اواخر دهه 90 و اوایل دهه 2000، این دستورالعمل ها برای بهبود بازی، پخش ویدیو و حتی گردش کار فتوشاپ محبوب بودند. AMD دستورالعمل ها را با CPUهایی که از تراشه های K6-2 تا بولدوزر را پوشش می دهد، پشتیبانی می کند.

با این حال، اینتل دستورالعمل های SSE رقیب خود را مدت کوتاهی پس از انتشار 3DNow توسط AMD معرفی کرد! دستورالعمل برای CPU K6. دستورالعمل های SSE با ورود پنتیوم 3 غالب شدند، بنابراین AMD نیز تا زمانی که SSE2 وارد صحنه شد، SSE را پذیرفت.

AMD به استفاده از مجموعه دستورالعمل های SSE اینتل ادامه داد، بنابراین 3DNow! سرانجام با راه اندازی اولین CPU های FX از بین رفت. تراشه‌های Phenom II آخرین CPUهایی بودند که دستورالعمل‌ها را پشتیبانی می‌کردند. اکنون SSE و بسیاری از تغییرات آن، از جمله SSE2، SSE3، SSE4، 4،1،4A، SSE5 و موارد دیگر، استاندارد هستند.

پس از 23 سال، 3DNow! سرانجام با حذف 500 خط کدی که بیش از دو دهه در هسته وجود دارد، برای همیشه از پلتفرم لینوکس خارج می شود. در صورت بعید بودن برنامه‌های قدیمی که نیاز به مجموعه‌های دستورات خانگی AMD دارند، لینوکس 5.16 آخرین ایستگاه شما در قطار ارتقاء است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری