طبق گزارش ها، اپل سه تراشه مک 3 نانومتری را آماده می کند: Ibiza، Lobos، Palma

طبق گزارش‌ها، برنامه توسعه تهاجمی سیستم روی تراشه‌های مک (SoC) اپل اکنون شامل سه تراشه 3 نانومتری – با کدهای Ibiza، Lobos و Palma – است که در سال 2023 وارد بازار می‌شوند و حداکثر 40 هسته CPU همه منظوره را ارائه می‌کنند.

اپل با تراشه‌های سری M1 خود توانسته خانواده‌ای از پردازنده‌های بسیار یکپارچه بسازد که می‌توانند با اکثریت قریب به اتفاق بهترین پردازنده‌های AMD و اینتل رقابت کنند. تنها پردازنده‌هایی که برای M1 Max اپل دست نخورده هستند، ارائه‌های دسکتاپ/ایستگاه کاری پیشرفته مانند Ryzen Threadripper AMD و Xeon W اینتل هستند. اما اپل اکنون ظاهراً نقشه راه SoC سخت‌گیرانه‌ای دارد که شامل یک CPU 40 هسته‌ای است که قرار است در سال جاری منتشر شود. حدود دو سال دیگر

به گزارش The Information، سال آینده، اپل قصد دارد نسل دوم SoC های سری M (سری M2؟) خود را برای رایانه های مک معرفی کند. این پردازنده ها با استفاده از نسخه بهبودیافته گره N5 TSMC ساخته می شوند که در حال حاضر برای ساخت SoC های سری M1 اپل (به N5P، N4، N4P فکر کنید) استفاده می شود. بنابراین، احتمالاً بهتر است در مورد عملکرد و تعداد ترانزیستورها انتظار پیشرفت قابل توجهی نداشته باشید. اما در یک تغییر جالب، ظاهرا اپل در حال برنامه ریزی برای ساخت یک پردازنده ماژول چند تراشه ای است تا عملکرد بالاتری برای سیستم های خواستار مانند مک بوک پرو 16 داشته باشد.

اما پیشرفت‌های محسوسی در نسل سوم SoCهای سری M اپل ایجاد خواهد شد، زیرا آنها با استفاده از فرآیند ساخت N3 (کلاس 3 نانومتر) TSMC ساخته می‌شوند. فناوری جدید این شرکت را قادر می سازد تا ترانزیستورهای بیشتری را بسته بندی کند و ساعت را بدون افزایش مصرف برق در مقایسه با سری M1 افزایش دهد.

طبق گزارش‌ها، سری «M3» شامل پردازنده‌هایی با کد Ibiza، Lobos و Palma است. هر کدام بر اساس نیازهای عملکردی خود، سیستم‌های مک متفاوتی را هدف قرار خواهند داد. شایعه شده است که رده بالا تا 40 هسته پردازنده را روی چهار دای ارائه می دهد که می تواند برای ایستگاه های کاری مانند Mac Pro به اندازه کافی خوب باشد.

این گزارش ادعا می کند که اولین تراشه های M3 اپل در سال 2023 ظاهر می شوند، زمانی که TSMC شروع به ارائه محصولات ساخته شده با استفاده از فناوری N3 خود می کند. با توجه به اینکه اپل معمولاً اولین شرکتی است که گره‌های کاملاً جدید را اتخاذ می‌کند، منطقی است که انتظار داشته باشیم اولین سیستم‌های مبتنی بر SoCهای M3 خود را در نیمه اول سال راه‌اندازی کند (مثل همیشه، اما اینها را در نظر بگیرید. نوعی پیش بینی با یک دانه نمک).

اپل هر ساله SoC های سری A خود را برای گوشی های هوشمند و تبلت ها به روز می کند. این آهنگ هم توسط تیم بزرگ توسعه سخت افزار اپل که مانند ساعت کار می کند و هم با معرفی منظم فناوری های فرآیندی جدید توسط TSMC فعال می شود. در مکینتاش، اپل به دنبال به‌روزرسانی‌های ثابت، اما نه چندان منظم SoC است، زیرا توسعه و تولید تراشه‌های بزرگ برای مک‌ها دشوار است. علاوه بر این، همه گره‌های جدید TSMC قابلیت‌های مورد نیاز برای SoCهای رایانه شخصی را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری