جزئیات نسل بعد پرازنده Xeon اینتل شایع شد

اینتل هنوز نقشه راه مناسبی را برای نقشه راه نسل بعدی CPU Xeon خود اعلام نکرده است و در حالی که آنها محصولات نسل بعدی خود را معرفی کرده اند، ما چیز زیادی نمی دانیم در حالی که AMD اعداد اولیه را در مورد خط تولید EPYC 5nm خود ارائه کرده است. بنابراین پلتفرم بعدی، با کمک منابع خود و کمی حدس و گمان، نقشه راه خود را برای پوشش خانواده Xeon اینتل تا Diamond Rapids تهیه کرده است.

نسل بعدی پردازنده‌های Xeon اینتل شایعاتی را در مورد Emerald Rapids، Granite Rapids و Diamond Rapids منتشر می‌کنند: تا سال 2025 تا 144 هسته Lion Cove


به عنوان یک نکته احتیاطی، مشخصات و اطلاعات ارسال شده توسط TheNextPlatform بیشتر بر اساس گمانه زنی ها و شایعات به همراه نکاتی از منابع آنها تخمین زده می شود. اینها به هیچ وجه مشخصاتی نیستند که توسط اینتل تایید شده اند، بنابراین آنها را با کمی نمک همراهی کنید. با این حال، آن‌ها بینشی در مورد اینکه اینتل می‌تواند با خط تولید نسل بعدی خود به کجا برسد را به ما ارائه می‌دهد.

نقشه راه نسل خانواده CPU Intel Xeon (تخمینی / اعتبار: پلتفرم بعدی):

Intel Next-Gen Xeon CPU Rumors Talk Emerald Rapids, Granite Rapids & Diamond Rapids: Up To 144 Lion Cove Cores By 2025 2

ارتقاء IPC نسل خانواده CPU Intel Xeon (تخمینی / اعتبار: پلتفرم بعدی):

Intel Next-Gen Xeon CPU Rumors Talk Emerald Rapids, Granite Rapids & Diamond Rapids: Up To 144 Lion Cove Cores By 2025 3

خانواده CPU Intel Sapphire Rapids-SP نسل چهارم Xeon

پردازنده‌های Intel Sapphire Rapids-SP Xeon اولین پردازنده‌هایی هستند که طراحی چیپ‌لت‌های چند کاشی را همانطور که در اینجا توضیح دادیم معرفی می‌کنند. SOC جدیدترین معماری اصلی Golden Cove را بسته بندی می کند که همچنین خط تولید Alder Lake را تامین می کند. تیم آبی قصد دارد حداکثر 56 هسته و 112 رشته با حداکثر 350 وات TDP ارائه دهد. از سوی دیگر، AMD با پردازنده های EPYC Genoa خود تا 96 هسته و 192 رشته با حداکثر توان 400 وات TDP ارائه می دهد. AMD همچنین در مورد اندازه‌های حافظه پنهان، قابلیت‌های IO و موارد دیگر (خطوط PCIe بالاتر، ظرفیت‌های DDR5 بالاتر، حافظه نهان L3 بالاتر) یک مزیت بزرگ خواهد داشت.

Intel Next-Gen Xeon CPU Rumors Talk Emerald Rapids, Granite Rapids & Diamond Rapids: Up To 144 Lion Cove Cores By 2025 4

Sapphire Rapids-SP در دو نوع بسته، استاندارد و پیکربندی HBM عرضه خواهد شد. نوع استاندارد دارای طراحی چیپلت متشکل از چهار دای XCC است که دارای اندازه قالب حدود 400 میلی‌متر مربع است. این اندازه قالب برای یک قالب XCC منفرد است و در مجموع چهار قالب در تراشه Sapphire Rapids-SP Xeon برتر وجود خواهد داشت. هر قالب از طریق EMIB که دارای اندازه گام 55u و گام هسته 100u است به هم متصل می شود.

تراشه استاندارد Sapphire Rapids-SP Xeon دارای 10 اتصال EMIB خواهد بود و اندازه کل بسته 4446 میلی متر مربع خواهد بود. با انتقال به نوع HBM، تعداد اتصالات بیشتری را دریافت می کنیم که در 14 قرار دارند و برای اتصال حافظه HBM2E به هسته ها مورد نیاز هستند.

چهار بسته حافظه HBM2E دارای پشته‌های 8-Hi هستند، بنابراین اینتل حداقل 16 گیگابایت حافظه HBM2E در هر پشته را برای مجموع 64 گیگابایت در سراسر بسته Sapphire Rapids-SP انتخاب می‌کند. در مورد بسته بندی، نوع HBM 5700 میلی متر مربع یا 28 درصد بزرگتر از نوع استاندارد خواهد بود. در مقایسه با اعداد EPYC Genoa که اخیراً فاش شده است، بسته HBM2E برای Sapphire Rapids-SP 5٪ بزرگتر خواهد شد در حالی که بسته استاندارد 22٪ کوچکتر خواهد بود.

  • Intel Sapphire Rapids-SP Xeon (بسته استاندارد) – 4446mm2
  • Intel Sapphire Rapids-SP Xeon (بسته HBM2E) – 5700mm2
  • AMD EPYC Genoa (بسته 12 CCD) – 5428mm2


طبق گفته TheNextPlatform، SKU برتر انتظار می‌رود تا کلاک پایه ۲.۳ گیگاهرتز، ۴ ترابایت پشتیبانی از ظرفیت حافظه DDR5، ۸۰ خط PCIe Gen 5.0 و حداکثر وات ۳۵۰ وات را ارائه دهد. سری Sapphire Rapids-SP Xeon تا 66 درصد بهبود عملکرد نسبت به تراشه های Ice Lake-SP و 25.9 درصد بهبود عملکرد/قیمت ارائه می دهد.

اینتل همچنین بیان می‌کند که پیوند EMIB دو برابر بهبود چگالی پهنای باند و 4 برابر بازده انرژی بهتر در مقایسه با طرح‌های بسته استاندارد ارائه می‌کند. جالب اینجاست که اینتل آخرین خط تولید Xeon را Logically monolithic می نامد که به این معنی است که آنها به اتصالی اشاره می کنند که عملکردی مشابه یک دای تکی ارائه می دهد، اما از نظر فنی، چهار چیپلت وجود دارد که به یکدیگر متصل خواهند شد. شما می توانید جزئیات کامل در مورد پردازنده های استاندارد 56 هسته ای و 112 رشته ای Sapphire Rapids-SP Xeon را در اینجا بخوانید.

AMD واقعاً با پردازنده‌های Zen EPYC خود در بخش سرور اوضاع را تغییر داده است، اما به نظر می‌رسد اینتل در حال برنامه‌ریزی برای احیای مجدد خانواده‌های CPU Xeon آینده خود است. اولین اصلاح مسیر آن Emerald Rapids خواهد بود که انتظار می رود در سه ماهه اول 2023 راه اندازی شود.

خانواده CPU Intel Emerald Rapids-SP نسل پنجم Xeon

انتظار می‌رود خانواده CPU Emerald Rapids-SP Xeon اینتل بر پایه یک گره بالغ ‘Intel 7’ باشد. می توانید آن را به عنوان یک گره نسل دوم Intel 7 در نظر بگیرید که منجر به راندمان کمی بالاتر می شود.

انتظار می رود Emerald Rapids از معماری هسته Raptor Cove استفاده کند که یک نوع بهینه شده از هسته Golden Cove است که 5-10٪ بهبود IPC را نسبت به هسته های Golden Cove ارائه می دهد. همچنین دارای 64 هسته و 128 رشته است که یک برآمدگی هسته کوچک نسبت به 56 هسته و 112 رشته موجود در تراشه های Sapphire Rapids است.

انتظار می‌رود که قسمت بالایی دارای ساعت پایه 2.6 گیگاهرتز، 120 مگابایت حافظه نهان L3، پشتیبانی از حافظه DDR5-5600 (تا 4 ترابایت) و افزایش جزئی TDP تا 375 وات باشد. انتظار می رود عملکرد نسبت به Sapphire Rapids 39.5٪ افزایش یابد و انتظار می رود عملکرد / قیمت در مقایسه با Sapphire Rapids تا 28.3٪ افزایش یابد. اما بیشتر افزایش عملکرد از طریق بهینه سازی ساعت و فرآیند در گره پیشرفته Intel 7 (10ESF+) حاصل خواهد شد.

گزارش شده است که تا زمانی که اینتل پردازنده‌های Emerald Rapids-SP Xeon را عرضه کند، AMD قبلاً تراشه‌های Zen 4C EPYC Bergamo خود را منتشر کرده است، بنابراین مجموعه Xeon ممکن است خیلی کم و خیلی دیر شود و تنها مجموعه‌های دستورالعمل پیشرفته اینتل از آنها نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند. در حجم کاری خاص یک چیز خوب برای Emerald Rapids این است که با پلتفرم Eagle Stream (LGA 4677) سازگار باقی می ماند و خطوط PCIe تا 80 (Gen 5) و سرعت حافظه DDR5-5600 سریعتر را ارائه می دهد.

خانواده پردازنده های Xeon نسل ششم Intel Granite Rapids-SP

با رفتن به Granite Rapids-SP، اینجاست که اینتل واقعاً شروع به ایجاد برخی تغییرات بزرگ در خط تولید خود می کند. در حال حاضر، اینتل تایید کرده است که پردازنده‌های Granite Rapids-SP Xeon مبتنی بر گره پردازشی Intel 4 (به طور پیشین 7 نانومتری EUV) خواهند بود، اما طبق اطلاعات فاش‌شده، قرارگیری Granite Rapids بر اساس نقشه‌های راه در حال حرکت است. دقیقاً مطمئن نیستیم که تراشه ها واقعاً چه زمانی به بازار می آیند. این احتمال بین سال‌های 2023 و 2024 وجود دارد، زیرا Emerald Rapids به عنوان یک راه‌حل واسطه عمل می‌کند و نه جایگزین مناسب خانواده Xeon.

بیان شده است که تراشه‌های Granite Rapids-SP Xeon از معماری هسته Redwood Cove استفاده می‌کنند و تعداد هسته‌های آن افزایش یافته است، اگرچه تعداد دقیق آن ارائه نشده است. اینتل در خلال سخنرانی «تسریع» خود که به نظر می‌رسید دارای چندین قالب بسته‌بندی شده در یک SOC از طریق EMIB بود، مروری بر سطح بالایی از CPU Granite Rapids-SP خود ارائه کرد. ما می توانیم بسته های HBM را به همراه بسته های کش رمبو با پهنای باند بالا ببینیم. به نظر می رسد کاشی Compute از 60 هسته در هر قالب تشکیل شده است که در مجموع برابر با 120 هسته است، اما باید انتظار داشته باشیم که تعدادی از این هسته ها غیرفعال شوند تا بازدهی بهتری در گره پردازشی جدید اینتل 4 داشته باشند.

AMD تعداد هسته‌های سری Zen 4C EPYC خود را با Bergamo افزایش می‌دهد و تا 128 هسته و 256 رشته تولید می‌کند، بنابراین، علی‌رغم اینکه اینتل تعداد هسته‌های خود را دو برابر کرده است، ممکن است هنوز نتوانند با چند رشته‌ای و چند رشته‌ای مخرب AMD مطابقت کنند. -سرب هسته اما از نظر IPC، اینجاست که اینتل ممکن است شروع به نزدیک شدن به معماری Zen AMD در بخش سرور و بازگشت به بازی کند. گفته می‌شود که پردازنده تا ۱۲۸ خط PCIe Gen 6.0 و TDP تا ۴۰۰ وات دارد. پردازنده‌ها همچنین می‌توانند از حافظه 12 کانالی DDR5 با سرعت DDR5-6400 استفاده کنند. افزایش عملکرد نسبت به Emerald Rapids به دلیل دو برابر شدن تعداد هسته‌ها و معماری پیشرفته‌تر هسته تقریبا دو برابر خواهد شد، در حالی که انتظار می‌رود عملکرد/قیمت کلی تا 50% افزایش یابد.

یکی از ویژگی‌های جالب ذکر شده توسط TheNextPlatform این است که با راه‌اندازی Granite Rapids، پردازنده‌های زئون اینتل از جدیدترین موتورهای برداری AVX-1024/FMA3 برای افزایش عملکرد در طیف وسیعی از بارهای کاری استفاده می‌کنند. اگرچه این بدان معنی است که اعداد توان با استفاده از این دستورالعمل ها به شدت افزایش می یابد. Granite Rapids و نسل آینده CPU های Xeon با پلتفرم جدید “Mountain Stream” سازگار خواهند بود.

خانواده پردازنده های Xeon نسل هفتم Intel Diamond Rapids-SP

Come Diamond Rapids-SP و Intel ممکن است در نهایت پیروزی بزرگ خود را در برابر AMD از زمان اولین راه اندازی EPYC خود در سال 2017 به دست آورند. CPU های Diamond Rapids Xeon در افشای اطلاعات به عنوان “The Big One” معرفی می شوند و انتظار می رود تا سال 2025 با یک پردازنده کاملاً جدید عرضه شوند. ساختاری که در برابر Zen 5 قرار خواهد گرفت. خط تولید EPYC Turin مبتنی بر Zen 5 به کندی عرضه نخواهد شد زیرا AMD از برنامه ریزی اینتل در بخش مرکز داده و سرور آگاه خواهد بود. تاکنون جزئیاتی در مورد معماری یا تعداد هسته‌های تراشه‌های جدید در دسترس نیست، اما این تراشه‌ها با همان پلت‌فرم‌های Birch Stream و Mountain Stream سازگار هستند که از Granite Rapids-SP نیز پشتیبانی می‌کنند.

انتظار می‌رود که پردازنده‌های Diamond Rapids نسل هفتم زئون دارای هسته‌های Lion Cove پیشرفته در گره پردازشی Intel 3 (5 نانومتری) باشند و حداکثر 144 هسته و 288 رشته را ارائه دهند. سرعت کلاک به تدریج از 2.5 به 2.7 گیگاهرتز افزایش می یابد (مقدمه). در مورد بهبود IPC، تراشه‌های Diamond Rapids تا 39% افزایش نسبت به Granite Rapids ارائه می‌کنند. انتظار می رود عملکرد کلی تا 80% بهبود یابد در حالی که انتظار می رود عملکرد/قیمت تا 40% بهبود یابد. برای خود پلتفرم، انتظار می‌رود تراشه‌ها تا 128 خط PCIe Gen 6.0، پشتیبانی از حافظه DDR6-7200 و حداکثر 288 مگابایت حافظه نهان L3 را ارائه دهند.

خط تولید Diamond Rapids-SP تا سال 2025 انتظار نمی رود، بنابراین هنوز دور است. همچنین Sierra Forest ذکر شده است که جانشین نیست، بلکه نوعی از سری Diamond Rapid-SP Xeon است که مشتریان خاصی مانند Bergamo AMD یا انواع HBM Sapphire Rapids-SP را هدف قرار می دهد. قطعاً تا سال 2026 پس از Diamond Rapids-SP عرضه خواهد شد.

خانواده Intel Xeon SP:

Family BrandingSkylake-SPCascade Lake-SP/APCooper Lake-SPIce Lake-SPSapphire RapidsEmerald RapidsGranite RapidsDiamond Rapids
Process Node14nm+14nm++14nm++10nm+Intel 7Intel 7Intel 4Intel 3?
Platform NameIntel PurleyIntel PurleyIntel Cedar IslandIntel WhitleyIntel Eagle StreamIntel Eagle StreamIntel Mountain Stream
Intel Birch Stream
Intel Mountain Stream
Intel Birch Stream
Core ArchitectureSkylakeCascade LakeCascade LakeSunny CoveGolden CoveRaptor CoveRedwood Cove?Lion Cove?
IPC Improvement (Vs Prev Gen)10%0%0%20%19%8%?35%?39%?
MCP (Multi-Chip Package) SKUsNoYesNoNoYesYesTBD (Possibly Yes)TBD (Possibly Yes)
SocketLGA 3647LGA 3647LGA 4189LGA 4189LGA 4677LGA 4677TBDTBD
Max Core CountUp To 28Up To 28Up To 28Up To 40Up To 56Up To 64?Up To 120?Up To 144?
Max Thread CountUp To 56Up To 56Up To 56Up To 80Up To 112Up To 128?Up To 240?Up To 288?
Max L3 Cache38.5 MB L338.5 MB L338.5 MB L360 MB L3105 MB L3120 MB L3?240 MB L3?288 MB L3?
Vector EnginesAVX-512/FMA2AVX-512/FMA2AVX-512/FMA2AVX-512/FMA2AVX-512/FMA2AVX-512/FMA2AVX-1024/FMA3?AVX-1024/FMA3?
Memory SupportDDR4-2666 6-ChannelDDR4-2933 6-ChannelUp To 6-Channel DDR4-3200Up To 8-Channel DDR4-3200Up To 8-Channel DDR5-4800Up To 8-Channel DDR5-5600?Up To 12-Channel DDR5-6400?Up To 12-Channel DDR6-7200?
PCIe Gen SupportPCIe 3.0 (48 Lanes)PCIe 3.0 (48 Lanes)PCIe 3.0 (48 Lanes)PCIe 4.0 (64 Lanes)PCIe 5.0 (80 lanes)PCIe 5.0 (80 Lanes)PCIe 6.0 (128 Lanes)?PCIe 6.0 (128 Lanes)?
TDP Range140W-205W165W-205W150W-250W105-270WUp To 350WUp To 375W?Up To 400W?Up To 425W?
3D Xpoint Optane DIMMN/AApache PassBarlow PassBarlow PassCrow PassCrow Pass?Donahue Pass?Donahue Pass?
CompetitionAMD EPYC Naples 14nmAMD EPYC Rome 7nmAMD EPYC Rome 7nmAMD EPYC Milan 7nm+AMD EPYC Genoa ~5nmAMD Next-Gen EPYC (Post Genoa)AMD Next-Gen EPYC (Post Genoa)AMD Next-Gen EPYC (Post Genoa)
Launch201720182020202120222023?2024?2025?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری