ای ام دی Ryzen Renoir-X را به جنگ Alder lake اینتل میفرستد

بر اساس شایعات، AMD قصد ندارد به اینتل اجازه دهد تا با پردازنده‌های Core i3 جدید مبتنی بر Alder Lake، نمایش را بدزدد. در عوض، طبق گزارش‌ها، AMD آماده است تا با تراشه‌های جدید Ryzen 3 و Ryzen 5 با کد Renior-X مقابله کند، که می‌تواند آن را به عنوان بهترین پردازنده‌های مرکزی برای بازی با بودجه کم در لیست ما قرار دهد. شایعه شده است که این تراشه‌ها به‌روزرسانی‌های سری Ryzen 4000G هستند، اما فاقد گرافیک یکپارچه هستند.

تاریخ انتشار در حال حاضر مشخص نیست، اما اگر AMD بخواهد با اینتل تهاجمی عمل کند، انتظار می‌رود اوایل یا اواسط سال 2022 بازه زمانی عرضه شود.

ما هیچ جزئیاتی از قطعات جدید Ryzen 4000 به طور رسمی نمی دانیم، اما رمز Renior-X نشان می دهد که این می تواند یک معماری جدید Zen 2 باشد. این بدان معناست که می‌توانیم تراشه‌های چهار هسته‌ای Zen 2 را با فرکانس‌های هسته‌ای بسیار بالا ببینیم تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانند رقابت با Alder Lake Core i3s جدید را حفظ کنند.

APU های Ryzen 4000G AMD در حال حاضر از مدل های Ryzen 3، 5 و 7 تشکیل شده اند که بر روی بازار OEM متمرکز شده اند. برای جمع بندی سریع مشخصات، Ryzen 3 4300G با چهار هسته، 6 مگابایت حافظه پنهان و فرکانس تقویت 4 گیگاهرتز عرضه می شود. Ryzen 5 4600G تعداد هسته ها را به 6 افزایش می دهد و 11 مگابایت حافظه نهان در کنار فرکانس تقویت 4.2 گیگاهرتز دارد.

اگر شایعات درست باشند، می‌توان انتظار داشت که مدل‌های جدید Renior-X Ryzen 3 و Ryzen 5 از همان پیکربندی‌های اصلی پیروی کنند. با این حال، به دلیل عدم وجود گرافیک یکپارچه، AMD ممکن است فضای بیشتری برای افزودن حافظه پنهان بیشتر به پردازنده‌ها داشته باشد و به دلیل معماری تازه‌سازی شده Zen 2، فرکانس‌های هسته‌ای شبیه به Ryzen 5 5600X را به تراشه‌ها بدهد.

تا حدودی تعجب آور است که ببینیم AMD در حال بازگشت به بازار پایه است. این شرکت اخیراً به قیمت زیر 150 دلار توجه چندانی نکرده است. تنها محصولاتی که در حال حاضر بازار سطح مبتدی AMD را نشان می‌دهند – علاوه بر قطعات Zen+ با تخفیف بالا، Ryzen 3 3100 و 3300X خواهند بود. اما، پیدا کردن این CPUها نیز دشوار است، به خصوص در زمان کمبود مداوم CPU.

اگر AMD یک محصول سری Ryzen 4000 را بدون گرافیک یکپارچه در سال آینده عرضه کند، این اولین باری است که این شرکت در بیش از یک سال گذشته به بازارهای سطح پایه بازگشته است. حتی در آن زمان، این تراشه‌ها به جای معماری پیشرفته Zen 3 که تقریبا یک سال پیش عرضه شد، از معماری قدیمی‌تر Zen 2 AMD بازیافت خواهند شد.

ما گمان می کنیم که AMD این کار را انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که سیلیکون Zen 3 خود به سمت تولید پردازنده فعلی خود می رود تا هم هزینه ها را کاهش دهد و هم کارایی تولید را افزایش دهد. این امر به ویژه در مورد اینکه TSMC در حال حاضر تحت فشار قرار دارد صادق است و تمام تلاش خود را می کند تا تمام شرکای خود را تا آنجا که می تواند سیلیکون تامین کند.

در حال حاضر اطلاعاتی در مورد قیمت این تراشه ها نداریم. با این حال، این پردازنده‌های Ryzen جدید برای رقابت در بخش ابتدایی باید زیر آستانه 200 دلار قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری