اینتل عرضه تراشه های ماینینگ Bonanza را اعلام کرد

اینتل رسما وارد صنعت ماینینگ شد


Raja Koduri از اینتل یک پست وبلاگی نوشت که به طور رسمی برنامه های این شرکت را برای ورود به بازار رمزنگاری/بلاک چین با نقشه راه شتاب دهنده های تخصصی کارآمد در انرژی اعلام می کند.

اینتل تحویل تراشه‌های جدید متشکل از Bonanza Mine ASIC‌ را در سال جاری با ورود به بازار استخراج بیت‌کوین به چندین مشتری بزرگ آغاز می‌کند که انتظار دارد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به میزان ۲.۸ میلیارد دلار رشد کند. اولین مشتریان اینتل عبارتند از BLOCK (که قبلا به عنوان Square شناخته می شد و توسط مدیر عامل شرکت معروف توییتر جک دورسی هدایت می شد)، بلاک چین Argo و زیرساخت GRIID.

اینتل همچنین اعلام کرد که یک گروه محاسباتی سفارشی جدید ایجاد کرده است که تحت واحد تجاری پردازش سریع و گرافیک کدوری (AXG) قرار دارد تا سخت‌افزار بلاک چین خود را طراحی و بسازد. این گروه همچنین بر اساس بلوک‌های IP موجود اینتل، سخت‌افزار ابر محاسباتی شتاب‌دار سفارشی نامشخص دیگری را نیز خواهد ساخت. مشخص نیست که آیا این محصولات می‌توانند انواع دیگری از استخراج ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهند یا اینکه این واحد همچنین به عنوان کمکی برای خدمات ریخته‌گری اینتل (IFS) عمل خواهد کرد.

اینتل تصویری از شتاب دهنده بلاک چین جدید خود را به اشتراک گذاشته است، اما پیام کدوری به جزئیات فنی خفیف است. با این حال، ما از قبل اطلاعات زیادی در مورد سخت افزار آینده این شرکت برای استخراج بیت کوین داریم. ما برای اولین بار تراشه های Bonanza Mine اینتل را در فهرستی برای ارائه در کنفرانس آتی ISSCC کشف کردیم، اما این شرکت قبلاً به نسل دوم ASIC «Bonanza Mine» خود که به BMZ2 معروف است، رفته است. این تراشه دارای معماری تخصصی است که به طور خاص برای سرعت بخشیدن به پردازش SHA-256 (یک الگوریتم رمزنگاری) برای استخراج بیت کوین در ولتاژ بسیار پایین طراحی شده است. این تراشه‌های کم مصرف چیزی را تولید می‌کنند که اینتل به عنوان «بیش از 1000 برابر عملکرد بهتر در هر وات نسبت به پردازنده‌های گرافیکی رایج برای استخراج مبتنی بر SHA-256» توصیف می‌کند.

با این حال، پردازنده‌های گرافیکی اغلب برای استخراج SHA-256 / بیت‌کوین استفاده نمی‌شوند، بنابراین بهترین مقایسه نیست. در عوض، بیت کوین معمولاً بر روی ASIC ها استخراج می شود که پردازنده های تخصصی هستند که به طور خاص برای اجرای یک نوع حجم کاری طراحی شده اند. ASICها نسبت به انواع پیچیده‌تر تراشه‌ها، مانند پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی، که می‌توانند کار مشابهی را انجام دهند، از مزایای کارایی و عملکرد برخوردارند.

Bonanza Mine اینتل با سایر دستگاه‌های مبتنی بر ASIC از شرکت‌هایی مانند Bitmain (که شبه انحصار ماینرهای سطح بالا را دارد) و MicroBT رقابت خواهد کرد. این شرکت‌ها از زمان طولانی‌تری رنج می‌برند و قیمت‌های بسیار بالایی (اغلب بر اساس ارزش بیت کوین) برای تراشه‌های خود دریافت می‌کنند. آنها همچنین باید به خانه های طراحی شخص ثالث و ریخته گری برای تولید تکیه کنند. کارخانجات ریخته گری مانند TSMC به دلیل نامشخص بودن تقاضا و ماهیت پراکنده cryptomining تمایلی به دادن وضعیت ترجیحی به این شرکت ها در کارخانه های خود ندارند. در عوض، آنها کسب و کار پایدار بلندمدت را از سوی طراحان تراشه بزرگ‌تر در اولویت قرار می‌دهند.

اینتل ظرفیت تولید فوق‌العاده‌ای دارد، اما مشخص نیست که آیا BMZ2 ASIC‌ها را در کارخانه‌های داخلی خود می‌سازد یا تولید را به TSMC برون‌سپاری می‌کند (شایعه‌ها وجود دارد که BMZ2 از 5 نانومتری TSMC استفاده می‌کند). با این حال، اینتل به طور سنتی تقریباً 25 درصد از تولید سیلیکون خود را برون سپاری می کند و طی چند سال آینده با انتقال GPU و برخی از تولیدات CPU خود به TSMC، این مقدار را به شدت افزایش خواهد داد، به این معنی که قدرت خرید بیشتری نسبت به شرکت های سخت افزار ماینینگ رقیب دارد. علاوه بر این، اینتل کنترل دقیقی بر زنجیره تامین خود دارد و تولید خود را دارد، از جمله ظرفیت بسته بندی و آزمایش (OSAT) که یک گام مهم در فرآیند تولید است که ثابت کرده است یکی از عوامل اصلی کمبود مداوم نیمه هادی ها است.

اینتل می‌گوید که سخت‌افزار ماینینگ آن متشکل از تکه‌های ریز سیلیکون است (تراشه‌های نسل اول BMZ1 تنها ۱۴.۲ میلی‌متر^۲ دارد)، بنابراین این حمله جدید نباید بر عرضه محصولات فعلی آن تأثیر بگذارد. با این حال، دقیقاً مانند آنچه در تصویر نیمی از هشبورد Bitmain S19 در بالا مشاهده می کنید، ASIC های استخراج به طور انبوه مستقر شده اند. ما انتظار داریم راه حل اینتل دارای ترتیبات مشابهی باشد، بنابراین مقدار کمی سیلیکون را در مجموع مصرف می کند. با این حال، اندازه قالب کوچک‌تر، بازدهی را افزایش می‌دهد و استفاده از سطح ویفر را به حداکثر می‌رساند (تا 4000 قالب در هر ویفر)، بنابراین به حداکثر کردن ظرفیت تولید کمک می‌کند (اگرچه به ظرفیت تاس/بسته‌بندی ویفر بیشتری نیاز دارد).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری