اینتل به کاربران خود برای خود داری از اورکلاک کردن پردازنده های غیر K هشدار داد.

گزارش‌های هفته گذشته نشان می‌دهد که جدیدترین پردازنده‌های Alder Lake از نوع غیر K اینتل می‌توانند اورکلاک شوند – و این قابلیت برای یک چیپست ارزان قیمت، برای علاقه‌مندان جذاب است. با این حال، اینتل هشدار می دهد که این کار را نکنید و تاکید می کند که اورکلاک پردازنده گارانتی تراشه را باطل می کند و به خود و اجزای رایانه آسیب می رساند.

اینتل تاکید می کند تراشه های جدید غیر K Alder Lake خود را اورکلاک نکنید تا گارانتی، پردازنده و احتمالاً سایر دستگاه های رایانه داخلی خود را از دست ندهید.


پس از انتشار اخبار مربوط به این فرآیند، اینتل در پاسخ منابع خبری بیان می‌کند که قابلیت اورکلاک سری جدید تراشه‌های غیر K تحت پشتیبانی چیپست نیست. صرف نظر از این، این شرکت همچنین این اطلاعات را به طور خاص نگفته است، بنابراین ما از وضعیت دقیق فرآیند اورکلاک سری پردازنده های جدید Alder Lake غیر K مطمئن نیستیم.

YouTuber der8auer در آخر هفته گذشته قابلیت های فرآیند اورکلاک را در سری جدید تراشه های اینتل نشان داده بود. او تنظیماتی به نام BCLK را توضیح داد که توانایی تراشه‌های Alder Lake-S را باز می‌کند.

پردازنده‌های سری Alder Lake-S قبل از تاریخ عرضه‌شان محبوبیت زیادی پیدا کرده بودند. روز دوشنبه، “Phantom K” متعصب اورکلاک رکورد جهانی تراشه Intel Core i3-12300 را به دست آورد. اورکلاکر کره ای در کمتر از 33 ثانیه به فرکانس 5441.7 مگاهرتز می رسد. دومین ویدیوی این علاقه‌مند به اورکلاک در روز شنبه نشان می‌دهد که او می‌تواند پردازنده Celeron را به 5338 مگاهرتز برساند که با استفاده از گزینه‌های خنک‌کننده استاندارد، افزایش اورکلاک 57 درصدی را نشان می‌دهد.

YouTuber der8auer گزارش می‌دهد که یک سازنده بزرگ مادربرد در حال طراحی یک برد سری B660 است که امکان DDR4 را فراهم می‌کند، که به این معنی است که شاهد ورود مقرون به صرفه‌ای برای تراشه‌های سری Alder Lake-S خواهیم بود. عملکرد BCLK در تنظیمات BIOS مادربردهای ASUS STRIX B660G، ASUS B660F و ASRock B660 Steel Legend ظاهر می شود. تنها بردی که der8auer آزمایش کرد سری ASUS ROG Maximus بود.

به نظر می رسد که اینتل با دیدن قابلیت این تراشه هشداری را برای شرکت ایجاد کرده است، اما به این معنی نیست که این شرکت می خواهد اورکلاک تراشه های جدید خود را متوقف کند. حدس زده می شود که این قابلیت یک خطا در کدگذاری سری Alder Lake-S بوده است. این شرکت به‌روزرسانی را برای حذف تنظیمات فعلی در نسخه‌های بعدی مادربرد منتشر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری