اولین نگاه به پردازنده‌های نسل بعدی Meteor Lake

CNET موفق شده است اولین عکس‌های اولیه از چندین پردازنده نسل بعدی اینتل Meteor Lake، پردازنده‌های گرافیکی Sapphire Rapids Xeons و Ponte Vecchio را که در داخل Fab 42 سازنده تراشه، واقع در آریزونا، ایالات متحده در حال آزمایش و تولید هستند، ثبت کند.

عکس‌های با شکوه از پردازنده‌های نسل بعدی Meteor Lake، Sapphire Rapids Xeons و پردازنده‌های گرافیکی Ponte Vecchio اینتل در Fab 42 در آریزونا گرفته شده است.
استفان شنکلند، گزارشگر ارشد CNET، که از Fab 42 اینتل، واقع در آریزونا، ایالات متحده بازدید کرده بود، این عکس‌ها گرفته شد. همه جادو در اینجا اتفاق می افتد زیرا کارخانه Fabrication در حال تولید تراشه های نسل بعدی برای مصرف کنندگان، مراکز داده و بخش های محاسباتی با کارایی بالا است. Fab 42 تراشه‌های نسل بعدی اینتل را که بر روی گره‌های پردازشی 10 نانومتری (اینتل 7) و 7 نانومتری (اینتل 4) تولید می‌شوند، مدیریت می‌کند. برخی از محصولات کلیدی که از این گره‌های نسل بعدی استفاده می‌کنند شامل پردازنده‌های مشتری Meteor Lake، پردازنده‌های Sapphire Rapids Xeon و پردازنده‌های گرافیکی Ponte Vecchio برای HPC هستند

پردازنده های اینتل 4 مجهز به Meteor Lake برای محاسبات مشتری

اولین محصولی که در مورد آن صحبت می شود، دریاچه شهاب است. پردازنده‌های Meteor Lake که در سال 2023 به سراغ رایانه‌های شخصی رومیزی مشتری می‌روند، اولین طراحی واقعی چند تراشه‌ای از اینتل خواهند بود. CNET موفق شد عکس هایی از اولین تراشه های آزمایشی Meteor Lake بگیرد که به طور قابل توجهی شبیه به رندرهایی هستند که اینتل در رویداد روز معماری خود در سال 2021 به نمایش گذاشت. وسیله نقلیه آزمایشی Meteor Lake در تصویر بالا برای اطمینان از اینکه طراحی بسته بندی Forveros به درستی و همانطور که انتظار می رود کار می کند استفاده می شود. پردازنده‌های Meteor Lake از فناوری بسته‌بندی Forveros اینتل برای اتصال IP‌های هسته‌ای مختلف یکپارچه بر روی تراشه استفاده می‌کنند.

قالب دارای چهار تراشه است که روی یک بستر به هم متصل شده اند. بر اساس آنچه اینتل در رندرهای خود نشان داده است، قالب بالایی باید کاشی Compute Tile، کاشی میانی باید کاشی SOC-LP و پایین ترین قالب باید کاشی GPU باشد. با این حال، بر اساس اندازه قالب، این به خوبی همراه نیست. قالب میانی می تواند کاشی محاسباتی اصلی باشد که هسته ها را در خود جای می دهد و قالب کوچکتر زیر آن می تواند کاشی SOC-LP باشد که شامل IO است. بالاترین قالب باید پردازنده گرافیکی باشد در حالی که قالب کوچکتر در کنار آن می تواند یک کش جداگانه یا کاشی IO دیگر باشد. در حال حاضر این فقط یک حدس و گمان محض است زیرا این تراشه‌های آزمایشی هستند و طراحی نهایی ممکن است متفاوت باشد.

ما همچنین اولین نگاهی به ویفر تراشه آزمایشی Meteor Lake داریم که قطر آن 300 میلی متر است. ویفر شامل تراشه‌های آزمایشی است که قالب‌های ساختگی هستند تا مطمئن شوند که اتصالات روی تراشه همانطور که در نظر گرفته شده است کار می‌کنند. اینتل قبلاً به Power-On برای کاشی CPU Meteor Lake Compute خود دست یافته است، بنابراین می‌توان انتظار داشت تراشه‌های نهایی تا دوم سال ۲۰۲۲ برای عرضه در سال ۲۰۲۳ تولید شوند.

در اینجا همه چیزهایی است که درباره پردازنده‌های 7 نانومتری Meteor Lake نسل چهاردهم می‌دانیم

ما قبلاً جزئیاتی را از اینتل دریافت کرده‌ایم، مانند این واقعیت که انتظار می‌رود خط پردازنده‌های دسکتاپ و متحرک اینتل Meteor Lake بر اساس خط جدیدی از معماری Core Core باشد. شایعه شده است که به عنوان “Redwood Cove” شناخته می شود و بر اساس یک گره فرآیند 7 نانومتری EUV ساخته خواهد شد. بیان شده است که Redwood Cove از ابتدا به عنوان یک گره آگنوستیک طراحی شده است، به این معنی که می توان آن را در کارخانه های مختلف ساخت. منابعی وجود دارد که به TSMC اشاره می کند که یک پشتیبان یا حتی تامین کننده جزئی برای تراشه های مبتنی بر Redwood Cove باشد. این ممکن است به ما بگوید که چرا اینتل چندین فرآیند تولید را برای خانواده CPU بیان می کند.

پردازنده‌های Meteor Lake احتمالاً اولین نسل پردازنده‌های اینتل هستند که با معماری اتصال اتوبوس حلقه‌ای خداحافظی می‌کنند. همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه Meteor Lake می‌تواند یک طراحی کاملاً 3D-Stacked باشد و می‌تواند از یک قالب ورودی/خروجی که از یک فاب خارجی تهیه شده است استفاده کند (TSMC دوباره مشاهده کرد). مشخص شده است که اینتل به طور رسمی از فناوری بسته بندی Foveros خود بر روی CPU برای اتصال قالب های مختلف روی تراشه (XPU) استفاده خواهد کرد. این همچنین با اشاره اینتل به هر کاشی روی تراشه های نسل چهاردهم به صورت جداگانه (کاشی محاسبه = هسته های CPU) مطابقت دارد.

انتظار می‌رود که خانواده پردازنده‌های دسکتاپ Meteor Lake از سوکت LGA 1700 پشتیبانی کنند که همان سوکتی است که توسط پردازنده‌های Alder Lake و Raptor Lake استفاده می‌شود. می توان انتظار داشت حافظه DDR5 و PCIe Gen 5.0 پشتیبانی کند. این پلتفرم از حافظه‌های DDR5 و DDR4 پشتیبانی می‌کند و گزینه‌های اصلی و ارزان‌قیمت برای DIMM‌های حافظه DDR4 در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که پیشنهادات برتر و پیشرفته برای DIMM‌های DDR5. این سایت همچنین CPU های Meteor Lake P و Meteor Lake M را فهرست کرده است که برای پلتفرم های متحرک هدف قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری