آیا AMD می تواند تولید خود را از TSMC به سامسونگ تغییر دهد؟

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه AMD در نظر دارد تولید تراشه خود را به سامسونگ تغییر دهد. با توجه به اینکه تقریباً تمام موفقیت‌های اخیر آن، از رایزن گرفته تا Navi، ناشی از همکاری نزدیک با شریک تولید فعلی‌اش، TSMC است، توجه ما را به خود جلب کرده است. اما واقعا چقدر احتمال دارد که بتواند سازنده تراشه تایوانی را کنار بگذارد، و چه چیزی برای AMD وجود دارد؟

در حالی که بحران جهانی نیمه هادی ها شروع می شود، شرکت های فابل بزرگ – آنهایی که توانایی تولید سیلیکون شرکتی مانند اینتل را ندارند – بر سر ظرفیت محدود ویفر می جنگند تا بتوانند به فروش محصولات با حجم ادامه دهند. بزرگترین این شرکت ها تا کنون اپل است.

مقدار حیرت‌انگیز پول در حساب‌های بانکی شرکت کوپرتینویی به این معنی است که این شرکت برای اولین بار در صف پذیرش ظرفیت محدود پیشنهادی TSMC است و باعث می‌شود دیگر شرکت‌های بی‌سابقه مانند کوالکام، AMD و انویدیا بر سر آنچه باقی مانده با هم درگیر شوند. به‌ویژه AMD، علی‌رغم موفقیت ظاهری‌اش، به سادگی دلارهای زیادی برای مبارزه با این شرکت‌های بزرگ‌تر ندارد تا بتواند عرضه تراشه‌های کافی را تضمین کند. حتی در چند روز اخیر، اخباری مبنی بر افزایش قیمت GPU های AMD به دلیل افزایش هزینه های TSMC منتشر شده است.

همانطور که در حال حاضر همه چیز هستند، اکثر محصولات نسل فعلی رایانه شخصی (و کنسول ها نیز) به محض عرضه به فروش می رسند. قیمت‌های افتضاح کارت‌های گرافیک در این مرحله یک الگوی رفتاری هستند، حافظه‌های DDR5 با قیمت‌های مضحک اسکال می‌شوند و حتی مادربردها نیز به دلیل کمبود قطعات، همچنان قیمتشان افزایش می‌یابد. و این فقط در سمت عرضه است. همه گیری به این معنی است که افراد بیشتری از خانه کار می کنند. آن‌ها به رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ نیاز دارند، زیرا تبلت‌ها و تلفن‌های آن‌ها برای مقابله با بیشتر گردش‌های کاری و چندوظیفه‌ای خرخر ندارند. و با تعطیلی و زمان بیشتر در خانه، زمان بیشتری برای بازی کردن داریم. این بدان معناست که ما با عرضه و تقاضای دوگانه مواجه هستیم.

شرکت‌ها می‌دانند که فرصت نادری برای سرمایه‌گذاری و کسب سودهای کلان دارند، اما برای انجام این کار، به تامین‌کنندگان قطعات قابل اعتماد نیز نیاز دارند. TSMC مستقر در تایوان، تامین‌کننده اصلی بسیاری از پردازنده‌ها، پردازنده‌های گرافیکی و قطعاتی که برای اجرای رایانه‌های شخصی ما حیاتی هستند، تنها سازنده تراشه نیست، حتی از نظر فناوری پیشرفته‌ترین تولیدکننده در این مقطع زمانی است.

گفته می شود پردازنده های Zen 4 AMD بر روی گره 5 نانومتری TSMC ساخته می شوند. گزارش شده است که نسل بعدی پردازنده های گرافیکی انویدیا نیز توسط TSMC ساخته خواهد شد و نه سامسونگ. بنابراین با توجه به افزایش ظرفیت تولید نودهای پیشرفته TSMC توسط اپل، و پیوستن انویدیا به مبارزه بر سر آنچه باقی مانده است، AMD ممکن است خود را تحت فشار رقبای نقدینگی بیشتر خود بیابد.

این ما را به Zen 5 می‌رساند. این امر مسلم است که AMD هرگز با اینتل شریک نخواهد شد. گلوبال فاندری (بخش پیشین فاندری AMD) و UMC در تلاش برای رقابت با TSMC در نودهای لبه خونریزی نیستند، اما سامسونگ این کار را انجام می دهد و ممکن است AMD به طور منحصر به فردی با این غول کره ای برای تولید محصولات آینده خود شریک شود. اگر چنین حرکتی اتفاق بیفتد، بعید است تا چند سال آینده شاهد ثمرات این همکاری باشیم. این تصمیم‌ها سال‌ها قبل گرفته می‌شوند، زیرا طراحی یک CPU و گره‌ای که روی آن تولید می‌شود بسیار به هم گره خورده‌اند. می توانید مطمئن باشید که توسعه Zen 5 به خوبی در حال انجام است، بنابراین اگر چنین حرکتی اتفاق بیفتد، احتمالاً اسناد قبلاً امضا شده است.

ما نمی توانیم تنش های ژئوپلیتیک فعلی را نادیده بگیریم. موضوع چین و تایوان به این زودی ها از بین نخواهد رفت و مسلم است که یک رهبر جهانی در تولید مانند TSMC، گرو در ذهن رهبران چین و تایوان است. اتکا به یک سازنده می تواند فاجعه بار باشد اگر شوک طرف عرضه وجود داشته باشد. با این حال، اگر وضعیت سیاسی بیشتر بدتر شود، از دست دادن خروجی TSMC باعث می شود کمبود نیمه هادی فعلی مانند تأثیری که چند مافین سوخته روی غرفه کیک یکشنبه دارد به نظر برسد.

اگر AMD با سامسونگ شریک شود، آنها همسایه خواهند بود. سامسونگ از ساخت یک کارخانه جدید 17 میلیارد دلاری در تیلور، تگزاس خبر داده است که تنها چند کیلومتر از جاده آستین، تگزاس فاصله دارد. حدس بزنید چه کسی حضور شرکتی قابل توجهی در آستین دارد؟ شما آن را حدس زدید. AMD.

اگرچه چنین پیوند جغرافیایی ممکن است کاملاً تصادفی باشد، اما یک مگا ریخته گری پیشرفته مستقر در ایالات متحده برای یافتن مشتری نیازی به دوری ندارد. پول هوشمند نمی‌تواند با AMD یکی از آنها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری