AMD ZEN5 CPUS

پردازنده های AMD Zen 5 ، APU ها به احتمال زیاد روی گره پردازش 3 نانومتری TSMC ضربه می زنند

پردازنده های Zen 4 AMD حتی هنوز راه اندازی نشده اند و در حال حاضر شایعاتی در مورد تراشه های Zen 5 تراشه ساز آینده منتشر شده است. با توجه به بازه زمانی پیش بینی شده برای تراشه های ذن 5 ، اطلاعات به دست آمده از این نشتی ها منطقی است. با این وجود ، ما هنوز هم توصیه می کنیم با احتیاط به همه شایعات نزدیک شوید.

نقشه راه AMD که از چین نشات گرفته است ، ادعا می کند که AMD پردازنده های ذن 5 خود را با مارک Ryzen 8000 روانه بازار می کند ، گزارش شده است که هم پردازنده های اصلی Ryzen و هم APU تحت چتر مارک Ryzen 8000 متحد می شوند. نام رمز شایع برای تراشه های Ryzen 8000 و APU ها به ترتیب Granite Ridge و Strix Point است.

ExecutableFix ، یک فاش کننده سخت افزاری با سابقه قوی ، معتقد است که ذن 5 مبتنی بر گره پردازش 3 نانومتری است. با توجه به رابطه طولانی مدت AMD با TSMC ، به احتمال زیاد ذن 5 به روند تولید 3 نانومتر (N3) ریخته گری روی خواهد آورد. سپس ، سامسونگ همچنین گره پردازش 3 نانومتری خود را دارد ، بنابراین جالب است که ببینیم آیا غول کره جنوبی می تواند AMD را از TSMC دور کند.

Granite Ridge جانشین رافائل (ذن 4) است ، بنابراین باید با سوکت AM5 سازگار باشد که گفته می شود از طرح Pin Grid Array (PGA) به طرح Land Grid Array (LGA) تغییر می کند. حدس و گمان عمومی برای اولین حضور ذن 4 زمانی در سال آینده است ، به این معنی که ما نباید ذن 5 را تا سال 2023 ببینیم.

شایعه شده است که Strix Point از یک ریز معماری ترکیبی بهره می برد ، شبیه کاری که اینتل با پردازنده های قریب الوقوع 12th Alder Lake خود انجام خواهد داد. در مورد AMD ، Ryzen 8000 APU می تواند از هسته های ذن 5 و ذن 4 استفاده کند ، این بدان معناست که در نهایت ممکن است APU های AMD به رویکرد ماژول چند تراشه (MCM) روی بیاورند.

ظاهراً به هسته های کوچک درون Strix Point اگر بخواهید اینگونه بیان کنید ، Zen 4D نامیده می شود. تنها مشکلی که ما با این نشت داریم اختلاف بین مراحل تولید است. انتظار می رود که ذن 4 از گره فرایند 5 نانومتری برخوردار باشد ، در حالی که فرض بر این است که ذن 5 بر روی گره فرایند 3 نانومتری است. با این حال ، این احتمال را که AMD بتواند هسته های ذن 4 را تازه کند و آنها را در گره پردازش 3 نانومتری قرار دهد ، کنار نمی گذاریم.

در سمت سرور ، گمانه زنی ها می گوید که مجموعه EPYC 7005 (با ادعای نام رمز تورین) در سال 2023 جایگزین خانواده EPYC 7004 (جنوا) خواهد شد. منطقا ، تورینگ همچنین روی هسته های ذن 5 و گره پردازش 3 نانومتری خواهد بود. از طرف دیگر ، سرنوشت Threadripper همچنان برای همه یک رمز و راز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری