کانکتور PCIe 5.0 تا 600 وات برق به نسل جدید کارتهای گرافیک میدهد.

با افزایش قدرت بیشتر کارت های گرافیک ، نیاز به ایجاد یک کانکتور برق جدید بوجود می آید. آزمایشگاه ایگور طرح های اتصال قوی PCIe را برای PCIe 5.0 طراحی کرده است. اتصال برق می تواند با نسل بعدی کارت های گرافیک AMD و Nvidia شروع به کار کند.

کانکتور برق 12VHPWR در مجموع شامل 16 پین است که چهار عدد بیشتر از کانکتور 12 پین PCIe Nvidia است. به نظر می رسد که تراشه ساز روی چیزی کار می کرده یا به نحوی پیش بینی کرده است که کانکتورهای برق PCIe در چه مسیری حرکت می کنند. با اتصال برق 12VHPWR ، 12 تماس برق با چهار کنتاکت سیگنال کوچکتر در پایین کانکتور وجود دارد. در حال حاضر ، معلوم نیست هدف از مخاطبین سیگنال چیست.

گزارش شده است که اتصال برق 12VHPWR برای کارت های گرافیک PCIe 5.0 ساخته شده است و با کارت های گرافیک نسل قبلی سازگار نیست. هدف این کانکتور جدید حذف استفاده از چندین کانکتور برق PCIe و کاهش شلوغی کابل در این فرآیند است. به جای این که کارت گرافیک ها دارای حداکثر سه کانکتور 8 پین PCIe باشند ، تولیدکنندگان می توانند تنها یک کانکتور برق 12VHPWR را اجرا کنند.

طبق نقشه های فنی ، اتصال برق 12VHPWR به استاندارد MicroFit Molex پایبند نیست. پین های برق 3 میلی متر از هم فاصله دارند ، در حالی که ارتفاع اتصالات 6 پین و 8 پین PCIe موجود 4.2 میلی متر است. طول آن 18.85 میلی متر است بنابراین دقیقاً یک اتصال کوچک نیست. با این حال ، مطمئناً فضای کمتری نسبت به سه کانکتور 8 پین برق PCIe اشغال می کند. در مقایسه ، کانکتور برق 12VHPWR فقط کمی کوتاهتر از کانکتور 12 پین برق PCIe Nvidia است که طول آن 19 میلی متر است.

هر کنتاکت برق برای 9.2A درجه بندی شده و حداکثر 55.2 آمپر قدرت مداوم را از طریق ریل 12 ولت تامین می کند. از لحاظ تئوری ، اتصال برق 12VHPWR تا حداکثر 662.4 وات خوب است. با این حال ، تا 600 وات به طور رسمی پشتیبانی می کند. Amphenol ICC (از طریق Olrak) قبلاً کانکتور برق 12VHPWR را فهرست کرده است که نام تجاری آن را “سیستم اتصال Minitek Pwr CEM-5 PCIe” نامیده است. این شرکت 9.5 آمپر در هر تماس برق اعلام کرده است که کمی بیشتر از اطلاعات ایگور است.

ICP Amphenol تأیید کرد که کانکتور برای کارت های گرافیک 600 واتی طراحی شده است. در آن مشخص نشده است که برای کارت های گرافیک بازی یا مرکز داده است. با این حال ، این شرکت هوش مصنوعی و ابر ، کنسول های بازی ، رابط گرافیکی ، شبکه ، سرور و ذخیره سازی را به عنوان بازارهای بالقوه هدف برای اتصال ذکر کرده است.

با آمپر ، انویدیا کانکتور برق 12 پین PCIe را فشار داد ، اما هرگز به کار نیفتاد. فقط نسخه Founders از آن اتصال استفاده کرد. شرکای سازنده تراشه همچنان کانکتورهای استاندارد 6 پین و 8 پین PCIe را برای عرضه سفارشی آمپر خود ترجیح می دهند. معرفی اتصالات برق 12VHPWR برای تولید کنندگان منبع تغذیه مشکل ساز خواهد شد. آنها یا باید محصولات جدیدی را طراحی کنند که با اتصال برق 12VHPWR عرضه می شود یا یک آداپتور به صاحبان موجود ارائه می دهند.

شرم آور است که به نظر می رسد کارت گرافیک به جای صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی ، در جهت دیگری حرکت می کند. GeForce RTX 3090 در حال حاضر ما را به آستانه 350W رسانده است و برخی از مدل های سفارشی به 450W رسیده اند. وجود اتصال دهنده های قدرت 12VHPWR القا می کند که کارت های گرافیکی آینده ممکن است حتی بیشتر مصرف کنند. فقط امیدواریم 600 وات از کانکتور بیش از حد تامین شود و فروشندگان در واقع مجبور نخواهند بود از حداکثر ظرفیت آن در کارت گرافیک مصرف کننده استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری