کارت گرافیک Iris Xe DG1 اینتل با پردازنده های AMD سازگاری ندارد

شرکت اینتل در روزهای گذشت پس از 20 سال اولین کارت گرافیک مستقل خود را به نام Iris Xe DG1 معرفی کرد. براساس گزارش تازه انتشاریافته، محصول جدید اینتل هیچ سازگاری با پردازنده های AMD نداشته و افراد باید از پردازنده اینتل بهره گیرند. به گفته اینتل سیستم هایی مجهز به مادربورد B460 ، H410 ، B365 و H310C در کنار پردازنده نسل نهمی و دهمی، می توانند گرافیک مستقل Iris Xe DG1 را به کار گیرند.
شرکت سازنده می گوید که برای پشتیبانی از گرافیک های DG1 نیاز است از BIOS خاصی در مادبورد استفاده شود که مدل های موجود چنین نیستند. در نتیجه ، کارت های گرافیکی Iris Xe اینتل با سیستم های مبتنی بر AMD کار نمی کنند، همچنین دستگاه های پیشرفته اینتل که از چیپست های سری Z خود بهره می برند، قابلیت پشتیبانی دارند.
برد گرافیکی مستقل Iris Xe اینتل برای رایانه های دسکتاپی و GPU مستقل Iris Xe Max برای نوت بوک ها براساس معماری Xe-LP این شرکت ساخته شده اند که برای GPU های یکپارچه Tiger Lake نیز استفاده می‌شود. از آنجا که معماری Xe-LP اساساً برای iGPU طراحی شده، حتی نسخه های مستقل DG1 آن نیز عملکرد مطلوبی را در بازی های امروزی ارائه نمی دهند، اما هنوز هم می توانند در رایانه های شخصی سطح پایه که برای کاربری روزمره استفاده می شود، به خوبی عمل کنند.
یکی از دلایلی که Intel سازگاری برد گرافیکی DG1 خود را در انتخاب سیستم‌ها محدود کرده، اطمینان از عدم نیاز به پشتیبانی و اطمینان از سازگاری با بسیاری از پیکربندی‌های رایانه‌ای است که هزینه‎های آن را کاهش می‌دهد. به عنوان یک پاداش اضافی، گزینه کم هزینه گرافیکی را برای سیستم عامل‌های ارزان قیمت تدارک دید. دلیل محدود کردن کارتهای اختصاصی Xe DG1 به مادربردهای خاص هرچه باشد، به نظر نمی رسد اعتماد به نفس زیادی نسبت به محصول داشته باشید. چرا که بسیاری از پردازنده های گرافیکی بودجه محور نسل قبلی هنوز در دسترس هستند.

منبع:
https://www.tomshardware.com/news/intel-dg1-compatibility

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری