pcie 6.0

مشخصات پیش نویس نهایی PCIe 6.0 منتشر شد ، نسخه کامل آن فقط چند ماه دیگر آماده می شود

گروه علاقه مندان ویژه PCI (PCI-SIG) این هفته مشخصات پیش نویس 0.9 را برای PCIe 6.0 منتشر کرد ، که پیش نویس نهایی قبل از انتشار کامل 1.0 خواهد بود. اگرچه این یک گام بزرگ رو به جلو است ، اما هنوز مدت زیادی طول می کشد تا PCIe 6.0 واقعاً به دست مصرف کنندگان برسد.

PCI-SIG در وب سایت خود اعلام کرد که به مرحله نهایی رسیده است تا بتواند مشخصات کامل تولیدکنندگان را برای شروع ساخت سخت افزارهای پشتیبانی کننده PCIe 6.0 منتشر کند. مشخصات 0.7 در نوامبر گذشته منتشر شد. آل یانس ، رئیس PCI-SIG به The Register گفت که آخرین نسخه 1.0 فعلاً برای پایان امسال یا اوایل سال 2022 برنامه ریزی شده است.

در رایانه های شخصی ، PCIe فناوری است که قطعات خاصی از سخت افزار مانند کارت های گرافیک ، SSD و سایر اجزا را به مادربردها متصل می کند. هر نسخه از PCIe نسبت به نسخه قبلی دارای پهنای باند بیشتری برای اتصال سریعتر است. PCIe 6.0 پهنای باند PCIe 5.0 را دو برابر کرده و حداکثر 64 گیگابایت انتقال در ثانیه و حداکثر 256 گیگابایت بر ثانیه را با وجود پیکربندی x16 نوید می دهد. همچنین شامل کدگذاری مبتنی بر واحد کنترل جریان (FLIT) و تصحیح خطای رو به جلو با تأخیر کم (FEC) خواهد بود. FEC مکانیسم های بیشتری برای بهبود کارایی پهنای باند خواهد داشت. PCIe 6.0 با نسل های قبلی سازگار است.

حتی وقتی PCI-SIG مشخصات کامل را منتشر می کند ، ما هنوز از دیدن آن در سخت افزار مصرف کننده فاصله زیادی داریم. یانس در گفتگو با The Register گفت: “قاعده کلی این است که ما معمولاً محصولاتی را مشاهده می کنیم که از آخرین معماری PCIe استفاده می کنند 12 تا 18 ماه پس از انتشار مشخصات نهایی.”

جدیدترین پردازنده ها و کارت های گرافیک شرکت هایی مانند AMD ، Intel و Nvidia به تازگی استفاده از PCIe 4.0 را آغاز کرده اند و همین امر در مورد آخرین SSD ها نیز صدق می کند. مشخصات PCIe 5.0 در سال 2019 منتشر شد ، اما سازندگان سخت افزار همچنان در حال آماده سازی برای ارتقاء تمام محصولات خود به آن نسل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری