خصوصیات اصلی یک مانیتور گیمینگ

خصوصیات اصلی یک مانیتور گیمینگ

ویژگی های مانیتور مناسب برای گیمینگ

یکی از ابزاری که در هنگام بازی می تواند بر کیفیت و لذت بازی تاثیر بگذارد مانیتور گیمینگ است. آگاهی از ویژگی های یک مانیتور مناسب می تواند انتخابی هوشمندانه و دقیق را به همراه داشته باشد. به همین دلیل ما این بخش را به بیان خصوصیات اصلی یک مانیتور گیمینگ اختصاص دادیم. برای یک گیمر حرفه ای، اهمیت انتخاب مانیتور کمتر از میزان کارت گرافیک سیستم نیست. پس بهتر است به همان اندازه که به کارت گرافیک اهمیت می دهید و برای آن هزینه می کنید، در انتخاب مانیتور نیز دقت به خرج دهید.

ویژگی های یک مانیتور گیمینگ مناسب

امروزه، تنوع مانیتورهای بازی زیاد شده است. رزولوشن اغلب آنها بسیار بالا و 4K است. برخی دارای پنل IPS نیز می باشند. البته اولویت قرار دادن هر یک از این امکانات به سلیقه کاربر و نیاز او وابسته است. گاهی پیش آمده که کاربر تمرکز اصلی خود را بر روی رزولوشن مانیتور قرار داده اما به دلیل بی کیفیت بودن کارت گرافیک نتوانسته از مزیت موجود در مانیتور خود استفاده کند. به همین دلیل ما مهمترین مواردی که در حین انتخاب و خرید یک مانیتور گیمینگ مناسب باید مدنظر قرار دهید را بیان می کنیم.

اندازه صفحه نمایش

 

 

این عامل در حقیقت بیانگر نسبت قطر به اینچ در هر مانیتور است. برای اینکه یک کاربر بتواند در حین بازی لذت بیشتری تجربه کند، اندازه مانیتور گیمینگ نباید کوچک باشد. مانیتورهایی که انحنا و قطر بیشتری دارند، انتخاب های مناسبی هستند. البته توجه داشته باشید که قیمت این نوع مانیتورها در مقایسه با سایر نمونه ها بیشتر است. البته نباید مانیتورهای بزرگ مثلا 42 اینچی را برای بازی تهیه کنید. زیرا با افزایش میزان اینچ یک مانیتور کابر ناچار است در فاصله ای دورتر از آن بنشیند. همین امر می تواند لذت بازی را کاهش دهد. در نتیجه در انتخاب به همه موارد دقت کنید.

نسبت تصویر

منظور از این عبارت نسبت عرض به ارتفاع مانیتور است. اغلب مانیتورها و تلویزیون های معمولی از نسبت 16 به 9 پیروی می کنند. اما برای امورد اداری استفاده از مانیتورهای دارای نسبت 4 به 3 بسیار بهتر خواهد بود. اما برای انجام بازی، هر چه تصویر کشیده تر در اختیار کاربر قرار گیرد لذت انجام بازی برای او بیشتر خواهد شد. به همین دلیل این روزها مانیتور گیمینگ اولترا واید با نسبت 21 به 9 در بازار عرضه و به فروش می رسند. زیرا تماشای جذابیت های گرافیکی بازی هنگامی که بیشتر زاویه دید ما را به خود اختصاص داده باشد بیشتر خواهد بود.

رزولوشن

 

 

این عبارت تعیین کننده تعداد پیکسل ها است. رزولوشن در تلویزیون های یا مانیتورهای فول اچ دی در حدود 2 میلیون پیکسل است. باید بدانید، هر چه رزولوشن مانیتور بیشتر باشد قدرت آن در تفکیک تصاویر بیشتر خواهد بود. اما باید بدانید استفاده از مانیتورهای دارای رزولوشن UHD برای بازی مناسب نیست. زیرا ممکن است به دلیل حجم و قدرت کارت گرافیک، اجرای بازی در این مانیتورهای کند باشد. و ناچار خواهیم بود از کارت گرافیک های بسیار قوی استفاده کنید. اما برای مانیتور گیمینگ رزولوشن 4K مناسب است.

نرخ نوسازی

 

 

همانطور که می دانید با استفاده از کلید F5 می توانید صفحه وب خود را رفرش کنید. مانیتور نیز بعد از نمایش هر تصویر می تواند نوسازی را انجام دهد. این کار به صورت خط به خط انجام شده اما سرعت بالای این رفرش سبب می شود که ما تصور کنیم این کار به صورت لحظه ای اتفاق می افتد. نرخ نوسازی بر حسب هرتز بیان می شود. باید توجه باشد که نرخ نوسازی باید در مانیتور گیمینگ بالا باشد. این امر سبب می شود اجرای بازی و حرکات بسیار روان به نظر برسد. در سال های اخیر مانیتورهایی با نرخ نوسازی بالای 60 هرتز عرضه شده اند. برای مثال در مانیتورهای دارای رفرش ریت 144 یا حتی 200 هرتز سرعت نمایش تصاویر و حرکات بسیار بالاتر در نتیجه کیفیت و لذت بازی بسیار بیشتر خواهد بود. به همین دلیل، ما توصیه می کنیم اگر با محدودیت بودجه مواجه نیستید و کارت گرافیک بسیار خوبی دارید، بهتر از مانیتوری تهیه کنید که رفرش ریت ان 144 است.

نوع پنل

 

 

پنل های متفاوتی در مانیتورها به کار می روند. ممکن است پنل قدیمی و از نوع TN بوده یا اینکه پنل آن، از نوع IPS باشد. باید بگوییم قیمت مانیتور گیمینگ دارای پنل های قدیمی در مقایسه با مانیتورهای دارای پنل های نوین بسیار کمتر است. اما کنتراست و کیفیت رنگی در پنل IPS بسیار بالاتر است. مورد دیگری که در مورد پنل IPS می توان اشاره کرد، زاویه دید بسیار بیشتر آن در مقایسه با پنل های قدیمی است. باید بگوییم زاویه دید در پنل های IPS در حدود 178 درجه است. استفاده از این پنل جدید که عیب کوچک نیز دارد. این عیب عبارت است از واکنش کند تر و تاخیر بیشتر سیستم های دارای این پنل در مقایسه با سیستم های قدیمی تر. البت رفرش ریت در مانیتورهای مجهز به پنل IPS به اندازه این نرخ در مانیتورهای TN عالی نیست.

زمان پاسخ

همانطور که در قسمت فوق اشاره کردیم، سرعت پنل ها با هم متفاوت است. به عبارت ساده، برخی پنل ها می توانند فریم ها را با سرعت بیشتر جایگزین کنند اما عکس العمل برخی دیگر در این مورد کندتر است. البته این تاخیر یا بالا بودن زمان پاسخ برای گیمرها ناخوشایند است. همین امر سبب شد تا طراحان در ساخت مانیتور گیمینگ مجهز به پنل IPS از فناوری های نوین استفاده کنند. تا بتواند زمان پاسخ در این مانیتورها را از 19 میلی ثانیه به 4 میل ثانیه کاهش دهند. در نتیجه سیستم ها مجهز به پنل IPS برای انجام بازی های سریع گزینه های بهتری خواهند بود.

نرخ نوسازی متغیر

پردازش و رندر تصاویر  صحنه های پیچیده کندتر از تصاویر ساده خواهد بود. نقش اصلی در یان پردازش بر عهده کارت گرافیک است. به همین دلیل مانیتورهایی که دارای نرخ نوسازی ثابت هستند، در حین بازی گاهی صفحه دچار لرزش یا کندی یم شود. در برخی موارد حتی برش های در صفحه حین بازی ایجاد می شود. اما استفاده از فناوری جدید نرخ بازسازی متغیر توانسته تا اندازه زیادی این مشکل را حل کند. به همین منظور در هنگام خرید مانیتور گیمینگ با کیفیت باید دقت کنید که مانیتور و کارت گرافیک آن، قابلیت پشتیبانی از G-Sync یا FreeSync را داشته باشند. برای اینکه مانیتور بتواند از فری سینک یا جی-سینک پشتیبانی کند باید در طراحی آن از سخت افزارهای ویژه ای استفاده شود. همین مورد نیز سبب افزایش قیمت این دسته از مانیتورها شده است.

 

 

در انتها نیز باید در ارگونومی یا شکل مانیتور دقت کنید. به تازگی دسته جدید از مانیتور گیمینگ برای فروش به بازار عرضه شده اند که حالت استند یا ایستاده دارند. البته انتخاب این مورد کاملا سلیقه ای است. فرد می تواند هر نوع مانیتور که می تواند هیجان بازی را بهتر به او منتقل کند تهیه نماید. البته برخی متخصصین پیشنهاد می کنند برای یک دفعه که شده لذت بازی با استفاده از مانیتورهای استند را تجربه کنید. این مورد می تواند سبب خلق تجربه یا متفاوت باشد. زیرا شما با استفاده از این مدل های جدید، می توانید ارتفاع بازی را کم یا زیاد کنید. البته به این مورد نیز باید اشاره کنیم که در طراحی برخی از مانیتورهای استند از فناوریهای استفاده شده که میتوان آنها را در دو حالت عمودی ای ایستاده استفاده کرد. پس بهتر است این گزینه را در اولویت های انتخابی خود مدنظر قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری