ADA LOVELACE

بر اساس شایعات پردازنده گرافیکی انویدیا Ada Lovelace AD102 دارای فرکانس 2.2 گیگاهرتز و حافظه 384 بیت از نوع GDDR6X است.

GPU نسل بعدی NVIDIA Ada Lovelace ‘AD102’ در کارت گرافیک پرچمدار GeForce RTX 40 برای سرعت حداکثر 2.2 گیگاهرتز

در حال حاضر شایعات زیادی در مورد پردازنده های گرافیکی NVIDIA Ada Lovelace ، به ویژه ADK 102 SKU وجود دارد. پردازنده گرافیکی AD102 مجموعه اصلی کارت گرافیک ها را چه برای گیمرها و چه برای کاربران ایستگاه های کاری تقویت کند. این جانشین پردازنده گرافیکی GA102 موجود خواهد بود و به همین دلیل ، ما قطعاً می توانیم انتظار برخی مشخصات قاتل را داشته باشیم.

بر اساس شایعات قبلی ، زمزمه هایی مبنی بر استفاده NVIDIA از پردازنده N5 (5 نانومتری) TSMC برای پردازنده های گرافیکی Ada Lovelace وجود دارد. این شامل ADK 102 SKU نیز می شود که کاملاً یکپارچه خواهد بود. در آخرین توییت خود که در مورد تنظیمات GPU خاص صحبت می کند ، گفته می شود که پردازنده گرافیکی AD102 دارای سرعت کلاک تا 2.2 گیگاهرتز است. در توییت خاص آمده است که ساعت GPU برای Ada Lovelace ‘AD102’ می تواند 2.2 گیگاهرتز یا بیشتر باشد ، بنابراین اجازه دهید آن را به عنوان یک مبنای اولیه و مشخصات فاش شده قبلی در نظر بگیریم تا مشخص شود که عملکرد کجا باید انجام شود.

به نظر می رسد NVIDIA AD102 “ADA GPU” دارای 18432 هسته CUDA بر اساس مشخصات اولیه (که می تواند تغییر کند) ارائه شده توسط Kopite باشد. این تقریباً دو برابر هسته های موجود در آمپر است که قبلاً یک قدم بزرگتر از تورینگ بود. سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز 81 TFLOP عملکرد محاسبه (FP32) به ما می دهد. این بیش از دو برابر عملکرد RTX 3090 موجود است که دارای 36 TFLOP قدرت محاسبه FP32 است.

جهش 125 درصدی عملکرد بسیار بزرگ به نظر می رسد اما باید به خاطر داشت که NVIDIA قبلاً با آمپر جهش بزرگی در تعداد FP32 این نسل ایجاد کرده است. GPU Ampere GA102 (RTX 3090) 36 TFLOP ارائه می دهد در حالی که پردازنده گرافیکی Turing TU102 (RTX 2080 Ti) 13 TFLOP ارائه می دهد. این افزایش بیش از 150 in در FP32 Flops است ، اما افزایش عملکرد بازی در دنیای واقعی برای RTX 3090 به طور متوسط ​​50-60 faster سریعتر از RTX 2080 Ti است. بنابراین یکی از مواردی که نباید فراموش کنیم این است که Flops این روزها عملکرد گرافیکی GPU را برابر نمی کند. بعلاوه ، ما نمی دانیم که 2.2 گیگاهرتز میانگین افزایش است یا اوج افزایش به این معنا که ممکن است پتانسیل محاسبه حتی بیشتری برای AD102 وجود داشته باشد.

جدا از آن ، نشت کننده همچنین اظهار می کند که NVIDIA GeForce RTX 40 دارای رابط باس 384 بیتی است ، شبیه به RTX 3090. اما جالب اینجاست که نشت کننده از G6X نام می برد ، به این معنی که NVIDIA به یک دستگاه منتقل نمی شود. استاندارد جدید حافظه تا بعد از آدا لاولیس و استفاده از سرعت بیشتر پین G6X (20 گیگابیت بر ثانیه) برای کارت های نسل بعدی آن قبل از اینکه استاندارد جدیدی را ببینیم (به عنوان مثال GDDR7).

پردازنده های گرافیکی NVIDIA Ada Lovelace به کارت های گرافیکی نسل بعدی GeForce RTX 40 مجهز خواهد بود که با کارت های گرافیک AMD سری RDNA 3 Radeon RX 7000 همراه می شوند. هنوز برخی گمانه زنی ها در مورد استفاده از MCM توسط NVIDIA وجود دارد. پردازنده گرافیکی Hopper که عمدتاً بخش Datacenter & AI را هدف گرفته است ، ظاهراً به زودی در حال استفاده است و دارای معماری MCM خواهد بود. NVIDIA از طراحی MCM در پردازنده های گرافیکی Ada Lovelace استفاده نمی کند ، بنابراین آنها طراحی یکپارچه سنتی را حفظ خواهند کرد.

از سوی دیگر AMD با ارائه تراشه های MCM و Monolithic در خانواده های RDNA 3 و CDNA 2 خود به کار خود ادامه می دهد. پردازنده های گرافیکی CDNA 2 فقط MCM خواهند بود در حالی که RDNA 3 ترکیبی از طراحی MCM و یکپارچه را در اینجا توضیح می دهد. هنوز تأیید نشده است که هر شرکت به کدام گره فرایندی متکی خواهد بود ، اما بر اساس حدس و گمان ، خانواده RDNA 3 و CDNA 2 AMD ترکیبی از گره های 6 نانومتری و 5 نانومتری با پردازنده های گرافیکی جدید و به روز شده در حالی است که انتظار می رود NVIDIA از 5 نانومتری TSMC استفاده کند. گره پردازش برای پردازنده های گرافیکی Ada Lovelace هر چند تأیید نمی شود که آنها در گره N5 یا N5P ساخته شوند. از سوی دیگر ، اینتل همچنین ممکن است به گره پردازشی 6 نانومتری TSMC برای مجموعه پردازنده های گرافیکی ARC Alchemist خود متکی باشد که اواخر امسال وارد تولید انبوه شده و در Q1 2022 راه اندازی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری