ZEN5

ای ام دی 5 سالگی RYZEN را جشن میگیرد

AMD پنجمین سالگرد پردازنده های Ryzen را جشن می گیرد که نه تنها کل صنعت پردازنده های رومیزی را بهم ریخت ، بلکه AMD را پادشاه بی چون و چرای بخشهای اصلی و علاقه مندان کرد.

AMD جشن 5 سالگی Ryzen ، تسلط بر بخش رومیزی ، موبایل و HEDT در یک زمان Zen را جشن می گیرد
بله ، اکنون 5 سال است که AMD اولین اطلاعات خود را درباره معماری اصلی Zen خود منتشر کرده است که به پردازنده های Ryzen قدرت می بخشد. همه از Zen AMD که تحت رهبری مدیر عامل AMD ، لیزا سو ، و معمار افسانه ای تراشه ها ، جیم کلر توسعه یافته بود ، هیجان زده بودند. پردازنده های Ryzen هنگام راه اندازی همه چیز را تغییر دادند و هر تکرار عملکرد بهتر و ویژگی های جدیدی را به ارمغان آورد که برخلاف آنچه رقیب آنها انجام می داد ، بود. حتی مواردی مانند Zen+ و Zen 3 که به نظر نمی رسید تغییرات اساسی در معماری داشته باشند ، منجر به پیشرفت قابل توجهی در عملکرد شدند.

تنها در 3 سال از راه اندازی پردازنده های رایزن ، AMD در بخش اصلی و مشتاقان غالب شد. و این فقط پلتفرم های رایج دسکتاپ نبود که AMD زمان سختی را به اینتل ارائه می داد ، بلکه بخش لپ تاپ و بخش HEDT را نیز در بر می گرفت. خط موبایل AMD Ryzen تقریباً فوراً سلطنت بالای اینتل را با پردازنده های Ryzen 4000 و Ryzen 5000 از بین برد و عملکرد بهتری را در کارایی بسیار بهتر ارائه کرد. در جبهه HEDT که اینتل ریشه های بسیار قوی داشت و تا سال 2008 ادامه یافت ، Ryzen Threadripper بازار را به گونه ای مختل کرد که این تنها گزینه HEDT است که در حال حاضر بدون رقابت در دسترس است (تا اواخر سال 2022).

AMD همچنین با بازارهایی که تمایلی به خرید پردازنده های خود در دوران Bulldozer نداشتند ، رو به رو شد و در حال حاضر دسته های زیادی برای به دست آوردن تراشه های جدید Ryzen در روز راه اندازی شده اند. در حال حاضر چندین خرده فروش آنلاین CPU های AMD Ryzen و لپ تاپ های Ryzen را به عنوان 10 خرید برتر خود ذکر کرده اند و به لطف موفقیت Zen و Ryzen ، سهم بازار این شرکت همچنان در حال افزایش است.

AMD تأیید کرد که پلت فرم AM5 با پشتیبانی از DDR5 ، PCIe 5.0 و Zen 4 در اواخر سال 2022 ، 3D V-Cache در اوایل سال 2022 به AM4 می رسد

CPU رومیزی AMD Ryzen ‘Zen 3D’ ویژگی های مورد انتظار:

  • بهینه سازی جزئی در گره پردازشی 7 نانومتری TSMC
  • حداکثر 64 مگابایت حافظه پنهان ذخیره شده در هر CCD (96 مگابایت L3 در هر CCD)
  • تا 15٪ متوسط ​​بهبود عملکرد در بازی
  • سازگار با سیستم عامل های AM4 و مادربردهای موجود
  • همان TDP پردازنده های رایزن مصرف کننده موجود

CPU رومیزی AMD Ryzen ‘Zen 4’ ویژگی های مورد انتظار:

  • نام تجاری جدید هسته های پردازنده Zen 4 (بهبود IPC / بهبود معماری)
  • گره فرایند TSMC جدید 5 نانومتری با IOD 6 نانومتری
  • پشتیبانی از پلت فرم AM5 با سوکت LGA1718
  • پشتیبانی از حافظه دو کاناله DDR5
  • 28 PCIe Gen 4.0 Lanes (اختصاصی CPU)
  • TDPs 105-120W (محدوده محدوده بالا ~ 170W)

سالهای آینده حتی بهتر خواهند شد زیرا اینتل دوباره رقابت زیادی را در فضای پردازنده به ارمغان می آورد و AMD همچنان در کارهایی که تا کنون با هسته های ذن خود انجام داده است برتری دارد.

مقایسه نسل اصلی پردازنده های رایانه ای AMD:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری