اینتل جزئیات RAM DDR5-4800 را برای پردازنده های Alder Lake به اشتراک می گذارد

در حال حاضر ، همه می دانند که 12th Generation Alder Lake اینتل اولین پلتفرم اصلی پردازنده ای است که از حافظه DDR5 استفاده می کند. تراشه ساز (از طریق momomo_us) سند جدیدی را منتشر کرده است که شامل ماژول های مختلف حافظه DDR5-4800 است که برای پلت فرم نسل بعدی آن تأیید شده است. شاید یکی از این مدل ها اولین نقطه DDR5 را در بهترین لیست RAM ما قرار دهد.

به جای اعتبار بخشیدن به محصولات مختلف DDR5 ، اینتل این کار سخت را به Advanced Validation Labs، Inc (AVL) ، متخصص مشهور در آزمایش و اعتبارسنجی حافظه در مرحله قبل یا بعد از تولید واگذار کرد. این شرکت به طور خاص بر حافظه DDR5-4800 متمرکز شده است ، که استاندارد اولیه برای Alder Lake است. این ماژول های حافظه غیر ECC هستند که به دستورالعمل های JEDEC پایبند هستند ، از جمله ولتاژ DRAM 1.1V و زمان بندی متوسط ​​40-39-39.

AVL ماژول های حافظه را از فروشندگان بزرگ مانند SK hynix ، Sasmsung ، Micron ، Crucial و Kingston آزمایش کرد. در حالی که نرخ داده برای همه نامزدها یکسان است ، ظرفیت ها بین 8 تا 32 گیگابایت در هر ماژول حافظه متفاوت است. بر اساس سند اینتل ، تولیدکنندگان DRAM با تراشه های RAM 16 گیگابیتی DDR5 کار خواهند کرد. بنابراین فضای کافی برای کار با ظرفیتی که می خواهند برای هر واحد حافظه جداگانه ارائه دهند وجود دارد..

یکی از تازگی های DDR5 تنظیم ولتاژ داخلی است که با تجهیز ماژول حافظه به مدار مجتمع مدیریت توان (PMIC) به دست می آید. در مورد ماژول های حافظه اولیه DDR5 ، آنها از PMIC از Renesas استفاده می کنند. این سند مدل دقیق PMIC را مشخص نکرده است. با این حال ، ما فکر می کنیم ممکن است P8911 باشد ، که یک نسخه بهینه شده از P8900 است که Renesas برای حافظه سرور طراحی کرده است.

SK hynix ، Samsung و Micron تولیدکنندگان IC هستند ، بنابراین طبیعتاً از IC های مخصوص خود در محصولات DDR5 خود استفاده خواهند کرد. از طرف دیگر ، Kingston از SK hynix برای IC های خود استفاده می کند/ در حالی که Crucial ، که مارک مصرف کننده Micron است ، از IC های دومی استفاده خواهد کرد.

اگر به IC ها نگاه کنیم ، به نظر می رسد که SK hynix و Micron M-die و A-dies های مربوطه خود را به DDR5 خواهند آورد. این مقیاس ها با ولتاژهای بالاتر به اندازه کافی خوب هستند ، اما برای عملکرد با زمان بندی دقیق دقیقاً شناخته نمی شوند. این همان جایی است که IC های B-die سامسونگ در روزهای DDR4 برجسته بودند. این سند تأیید می کند که IC های DDR5 سامسونگ Revision B هستند ، بنابراین باید B-die باشند. اگر قالب های DDR5 B چیزی شبیه به قالب های قبلی DDR4 B باشند ، احتمالاً دوباره به IC های واقعی اورکلاکرها تبدیل می شوند.

ظاهراً دستور غذا با ماژول های حافظه 8 گیگابایتی و 16 گیگابایتی ، صرف نظر از مارک ، متفاوت نیست. این شرکت ها از طراحی تک درجه ای استفاده خواهند کرد ، 1Rx16 برای 8 گیگابایت و 1Rx8 برای 16 گیگابایت. در مقایسه ، 16 گیگابایت DDR4 در ابتدا ضمانتی برای دو رتبه بود. سرانجام ، بسیاری از مارک های حافظه به لطف معرفی تراشه های با چگالی بیشتر به یک طراحی تک درجه ای روی آورده اند. با وجود DDR5 ، ماژول های حافظه 32 گیگابایتی تنها بلیط مطمئن برای چیدمان دو درجه ای (2Rx8) هستند.

چرا موارد بالا اهمیت دارد؟ حافظه دو درجه ای معمولاً سریعتر از حافظه تک درجه ای است ، اگرچه در همه حجم کاری نیست. هر دو پردازنده Core اینتل و Ryzen AMD از حافظه دوگانه بهره می برند و آزمایشات نشان داده است که چهار رتبه حافظه پیکربندی ایده آل برای حداکثر عملکرد است. با این حال باید دید آیا Alder Lake از همان تنظیمات استقبال می کند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری