آشنایی با چگونگی تاثیر حافظه داخلی و فرکانس بر گیمینگ

اغلب تولید کنندگان سیستم های مختص بازی بر روی ظرفیت و سرعت حافظه داخلی سیستم های خود مانور می دهند. اما واقعا کیفیت و سرعت حافظه داخلی تا چه اندازه می تواند بر گیمینگ تاثیر بگذارد؟ بهتر است برای آشنایی با چگونگی تاثیر حافظه داخلی و فرکانس بر گیمینگ در این مقاله با ما همراه باشید.

فاکتورهایی مانند سرعت و ظرفیت، عواملی هستند که کمپانی های سازنده محصولات و سیستم های بازی برای نمایش برتری خود نسبت به سایر رقبا از آن استفاده می کنند. از سوس دیگر، یکی از موارد یکه از نظر روانی می تواند کاربران را ترغیب به خرید یک محصول کند، مشخصات و ویژگی های سخت افزاری آن است. حافظه های داخلی و کارت های گرافیک دو جز اصلی در هر سیستم خانگی، اداری، بازی و سیستم های طراحی هستند. اما واقعا تاثیر این دو عامل در سرعت اجرای بازی های جقدر است؟

انواع حافظه های داخلی

پیش از ارائه شاخص های اصلی و بیان نتایج حاصل از آنها، ترجیح می دهیم در گام اول به بیان خصوصیات و مشخصات اصلی رم های موجود در بازار بپردازیم. همانطور که می دانید رابطه مستقیم بین سرعت رم ها و فرکانس کاری آنها وجود دارد. فرکانس کاری هر سیستم بر حسب مگاهرتز بیان می شود. و نشان دهنده این است که رم سیستم شما در هر ثانیه قادر به پردازش چند دستور است. برای معرفی انواع مختلف رم ها از 4 عدد مختلف استفاده می شود. این اعداد بیانگر میزان تاخیر حافظه های داخلی در انجام فرایند های مختلف هستند. ما برای بررسی تاثیر میزان فرکانس و سرعت رم بر عملکرد گیمینگ به مقایسه دو سیستم قدرتمند کور آی 7-9700k و 2700X -Ryzen 7 پرداختیم.

نکته ای که باید در آغاز عنوان کنیم این است که در این دو سیستم  از کارت گرافیک و SSD مشابه استفاده شده است. زیرا اگر در طراحی و ساخت یان سیستم ها از قطعات سخت افزاری با سرعت پایین استفاده شود، استفاده از RAM پرسرعت نمی تواند تاثیر بسزایی در ارتقای کیفیت بازی داشته باشد. اما در مورد کارت های گرافیک، عکس حالت فوق صادق است. زیرا اگر سیستم شما به کارت گرافیک قدیمی مجهز باشد، شما با ارتقای RAM این سیستم می توانید عملکرد بهتری در بازی داشته باشید.

بررسی تاثیر حافظه داخلی رم بر کیفیت گیمینگ

 

بررسی تاثیر ظرفیت رم ها

در بررسی که تازگی بر روی سیستم های بازی انجام شده، سعی شده است نرخ فریم دهی در سه بازی Shadow of the Tomb Raider، Total War: Warhammer 2 و Metro Exodus با تعویض حافظه داخلی انجام شود. شاخص هایی که در این آزمایش ها مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از: وضوح 1440p و تنظیمات کارت گرافیکی اولترا. برای دستیابی به تاثیر میزان فرکانس و همچنین ظرفیت حافظه داخلی بر کیفیت بازی، دو آزمایش مختلف انجام شد.

در اولین آزمایش، تعداد میانگین فریم ریت های با ظرفیت های مختلف دارای مقادیر 8، 16، و 32 گیگابایت بدست آمد و سپس با هم مقایسه شد. برای اینکه دو سیستم از نظر زمان تاخیر، فرکانس و ولتاژ مشابه باشند، در هر دو آنها از رم ها یکسان استفاده شد. در آزمایش دوم، فرم ریت ها با استفاده از RAM های دارای فرکانس های متفاوت 2666، 3000، 3200 و 3600 محاسبه و مقایسه شدند.

نتایج ازمون حافظه داخلی

 

مقایسه دو سیستم با اینتل و AMD از نظر ظرفیت RAM

نتایج به دست امده از دو سیستم فوق، شباهت فراوانی به یکدیگر داشتند. نتایج بدست آمده ثابت کرد که در سال 2020 استفاده از حافظه داخلی 8 گیگابایتی برای اجرای بازی های AAA انتخاب مناسبی نیست. جتی استفاده از کارت گرافیک دارای ظرفیت بالا نیز نمی تواند این نقص را برطرف کند. البته استفاده از این نوع رم ها برای بازی های معمولی مناسب هستند. اما اگر سیستم شما بسیار ضعیف باشد قطعا در اجرای این نوع بازی ها نیز با مشکل اساسی مواجه خواهید شد.

استفاده از حافظه داخلی 16 گیگابایتی عملکرد بازی را در محدوده ای بین 9 تا 14 درصد ( برای هر سه بازی) بهبود بخشید. از سوی دیگر مشاهده کردیم ارتقای حافظه داخلی تا 32 یا 64 گیگابایت تاثیر چندانی بر بهبود کیفیت گیمینگ نداشت. نتایج حاصل از این رم ها از الوی ثابتی پیروی نمی کرد. به همین دلیل ما نتوانستیم به نتیجه قطعی در مورد تاثیر انها بر کیفیت بازی دست یابیم.

نتایج آزمون فرکانس

 

مقایسه دو سیستم مختلف اینتل و AMD از نظر تاثیر میزان فرکانس بر کیفیت بازی و عملکرد سیستم

با توجه به آزمایش های انجام شده، به نتایج متفاوتی در صورت استفاده از پردازنده های (CPU) دارای فرکانس متفاوت دست یافتیم. اگر از پردازنده AMD استفاده شود در صورت تغییر فرکانس از 2666 به 3000 عملکرد بازی به صورت قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت. این تغییر فرکانس منجر به بهبود 20 درصدی در کیفیت بازی شد. اما در مورد پردازنده های (CPU) اینتل، تغییر فرکانس از 2666 به 3000، نتیجه مطلوبی به دنبال نداشته است.

نتیجه گیری کلی

با توجه به بررسی های فوق می توانیم به نتایج متلفی دست پیدا کنیم. برخی از نتایج بدست آمده بسیار جالب و قابل تامل بود. یکی از این موارد دستیابی به عملکرد بازی مناسب با استفاده از رم های 8 گیگابایت است. در مورد سیستم هایی که دارای کارت گرافیک هایی با حافظه داخلی 11 هستند نیز در صورت استفاده از رم های 8 گیگابایت، سیستم در حین بازی عملکرد خوبی از خود نشان خواهد داد.

از سوی دیگر، بررسی ها نشان داد برای اجرای خوب و عملکرد مناسب در حین بازی های AAA استفاده از رم های 16 گیگابایت کافی است. زیرا در صورت افزایش حافظه رم ها تا 32 یا 64 گیگابایت تغییر چندانی در فریم ریت ها ایجاد نخواهد شد. البته به یاد داشته باشید، به تازگی بازی هایی عرضه شده اند که حجمی حدود 14 گیگابایت از رم شما را اشغال می کنند. پس ممکن است در آینده ای نه چندان دور استفاده از رم های 16 گیگابایتی نتواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد. به همین دلیل به نظر می رسد، مجهز کردن سیستم ها به رم های 32 گیگابایتی اقدامی معقولانه باشد.

علاوه بر این، نتایج بدست آمده به کاربرانی که تمایل دارند بدون صرف هزینه زیاد قادر به ارتقای کیفیت سیستم های بازی خود با همان کارت گرافیک قدیمی باشند، حتما رم سیستم خود را تعویض کنند. از سوی دیگر نتایج بدست آمده برای سیستم مجهز به Ryzen 7 2700X با سیستم دارای Core i9-9700K متفاوت است. نتایج ثابت کردند سیستم مجهز به Ryzen 7 2700X در صورت استفاده از رم های دارای حافظه بالاتر، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

حال با قطعیت می توانیم بگوییم که فرکانس و سرعت حافظه های داخلی می تواند بر کیفیت گیمینگ تاثیر داشته باشد. البته یان تغییر زمانی محسوس و قابل لمس است که شما RAM سیستم دارای ظرفیت کمتر از 8 گیگابایت را با رم های دارای حجم بالاتر تعویض کنید. زیرا اگر رم سیستم شما 16 باشد و آن را به رم 32 گیگابایت ارتقا دهید تغییرات در فریم ریت قابل مشاهده است. به عبارت ساده، تعویض رم ها دارای حافظه 16 گیگابایت با رم های دارای حجم بالاتر عملکردی مشابه با ارتقای کارت گرافیک خواهند داشت.

در نهایت ما به کاربران توصیه می کنیم برای سیستم خود از رم های دارای ظرفیت 16 گیگابایت استفاده کنند. از سوی دیگر، تجهیزاتی مانند مادربرد یا حتی پردازنده ای (CPU) برای سیستم خود انتخاب کنند که در صورت ضرورت تعویض رم با یک رم 32 گیگابایتی با هیچ مشکلی مواجه نشوند. نکته دیگری که باید در انتخاب RAM مد نظر قرار دهید بودجه شما است. زیرا برخی کمپانی تنها با افزایش مقدار اندکی در میزان فرکانس هزینه نامعقول و گزاف برای آن طلب می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری