Z590 VISION G

بررسی مادربرد گیگابایت مدل Z590 VISION G

چهار سوکت M.2 و VisionLINK / Thunderbolt ، طراحی شده برای تولیدکنندگان محتوا

مادربرد Gigabyte Z590 Vision G متمرکز بر ویژگی های انتقال قدرت ، 2.5 گیگابایت ، چهار سوکت M.2 چشمگیر و کدک صوتی برتر است. اما ادعای شهرت Vision G سبک ظاهری آن است که دارای تم سیاه و سفید / نقره ای است و آن را از اکثر محصولات متمایز می کند. نسخه Z490 Vision G با قیمت 199 دلار به فروش رسید ، اما PCIe 4.0 بسته بندی شده Z590 Vision G با نوشتن این مطلب بیشتر با قیمت 280 دلار فروخته می شد. این افزایش نسبتاً سنگین قیمت از یک نسل به نسل دیگر ، حتی با PCIe 4.0 و Thunderbolt است. اما با توجه به کمبودقطعات و تعرفه ها ، دشوار است بگوییم که انتظار می رود چه مقدار افزایش یابد ، یا قیمت چه مدت ثابت بماند.

پشته محصول فعلی Gigabyte’s Z590 از 13 مدل تشکیل شده است. SKU های آشنا و چند مورد جدید وجود دارد. با شروع خط Aorus ، ما دارای Aorus Xtreme (و احتمالاً نسخه Waterforce) ، Aorus Master ، Aorus Ultra و Aorus Elite هستیم. گیگابایت تابلوهای Vision (برای سازندگان) و پوشش سفید / نقره ای آشنا را بازمی گرداند. Z590 Gaming X و چند صفحه از سری Ultra Durable (UD) ارزان قیمت نیز لیست شده اند. برای Z590 صفحه Pro AX جدید است که به نظر می رسد جایی در میان رده شکاف داشته باشد. همچنین گیگابایت Z590 Aorus Tachyon را به بازار عرضه خواهد کرد ، یک مادربرد ساخته شده برای اورکلاک شدید.

تست عملکرد روی Z590 Vision G کمی متناقض بود. اما در کل هیئت مدیره عملکرد خوبی داشت. برخی از نتایج کمتر از سایر نتایج بودند ، به عنوان مثال 7Zip ، اما خارج از آن ، تست PCMark به خوبی پیش رفت ، مانند کرونا و تست های بازی. در پایان ، Vision G قادر است Core i9-11900K ما را بدون مشکل در سرعت توقف و در حالت اورکلاک اجرا کند. با این اوصاف ، VRM ها با سرعت توقف گرم و کاملاً گرم هنگام اورکلاک گرم بودند و به بالاترین دمائی که تاکنون دیده ایم ، می رسند. بنابراین اگر می خواهید پردازنده مرکزی خود را به حداکثر حد خود برسانید و آن را برای کارهای طولانی مدت در آنجا نگه دارید ، ممکن است بخواهید چیز دیگری را در نظر بگیرید.

Gigabyte’s Z590 Vision G دارای تمام قسمتهایی است که شما از یک مادربرد میان رده انتظار دارید. ویژگی ها بسیار زیاد است ، از شکل منحصر به فرد و طراحی متمایز VRM هیت سینک گرفته تا راه حل عالی و عالی صدا. ما یک شبکه 2.5 GbE مبتنی بر Intel را در سمت شبکه پیدا می کنیم ، در حالی که در جلو ذخیره سازی ، چهار سوکت M.2 حیرت انگیز (سه PCIe 4.0 x4) به همراه شش پورت استاندارد SATA وجود دارد. در سمت صوتی ، Vision G از آخرین کدک برتر Realtek ALC4080 با پشتیبانی از DTS: X Ultra استفاده می کند. ما در زیر به این ویژگی ها و موارد دیگر بیشتر خواهیم پرداخت. اما ابتدا مشخصات کامل گیگابایت در اینجا آمده است.

مشخصات – گیگابایت Z590 Vision G

LGA 1200Socket
Z590Chipset
ATXForm Factor
13 Phase (12+1, 70A MOSFETs)Voltage Regulator
(1) USB Type-C (USB Type-C and DisplayPort)Video Ports
(1) HDMI (v1.4)
(1) DisplayPort (input)
(1) USB 3.2 Gen 2×2, Type-C (20 Gbps)USB Ports
(1) USB 3.2 Gen 2, Type-C (10 Gbps)
(2) USB 3.2 Gen 2, Type-A (10 Gbps)
(4) USB 3.2 Gen 1, Type-A (5 Gbps)
(1) 2.5 GbENetwork Jacks
(6) AnalogAudio Jacks
PS/2Legacy Ports/Jacks
Other Ports/Jack
(1) v4.0 x16, (x16/x0 or x8/x8)PCIe x16
(2) v3.0 (x8/x4)
PCIe x8
PCIe x4
PCIe x1
AMD Quad GPU Crossfire and 2-Way CrossfireCrossFire/SLI
(4) DDR4 3200+, 128GB CapacityDIMM slots
(3) PCIe 4.0 x4 / PCIe (up to 110mm)M.2 slots
(1) PCIe 3.0 x4 / PCIe + SATA (up to 110mm)
U.2 Ports
(6) SATA3 6 Gbps (RAID 0, 1, 5 and 10)SATA Ports
(1) USB v3.2 Gen 2×2 (Front Panel Type-C)USB Headers
(1) USB v3.2 Gen 1
(2) USB v2.0
(6) 4-PinFan/Pump Headers
(2) aRGB (3-pin)RGB Headers
(2) RGB (4-pin)
Legacy Interfaces
FP-Audio, TPMOther Interfaces
Yes, 4-LED ‘Status LED’ displayDiagnostics Panel
Q-Flash+Internal Button/Switch
SATA Controllers
(1) Intel I225-V (2.5 GbE)Ethernet Controller(s)
Wi-Fi / Bluetooth
Realtek RTS5450USB Controllers
Realtek ALC4080HD Audio Codec
✗ / DTS:X UltraDDL/DTS Connect
3 YearsWarranty

لوازم موجود در جعبه

راهنمای کاربر
دیسک درایور
(4) کابل های SATA
(4) پیچ برای سوکت های M.2
میکروفون

هنگامی که برای اولین بار به برد نگاه می کنیم ، می بینیم که Vision G با هیتسینکهای سفید و نقره ای و سوکت پردازنده در مرکز قرار دارد. همه اسلات ها / پریزها به همراه دیگر هیت سینک ورودی سوکت M.2 مشکی هستند. هیت سینک های VRM متفاوت هستند ، یکی در بالای آن از یک قطعه جامد آلومینیوم ساخته شده است ، در حالی که دومی یک هیت سینک پره ای است که در زیر پوشش IO پنهان شده است. این برد از یک لوله گرمایی لمسی مستقیم بین MOSFET ها و هیت سینک برای بهبود حرارت ها استفاده می کند. اگر LED های RGB می خواهید ، باید خود آنها را به چهار عنوان موجود اضافه کنید. یک نوار وجود دارد که شامل یک LED سفید بر روی پوشش IO است ، اما این تمام است. صفحه نباید در اکثر مضامین ساخت متناسب باشد ، اما سفید / آلومینیوم می تواند با ساختاری زیبا و تاریک درگیر شود.

با بزرگنمایی نیمه ی بالایی ، نگاهی دقیق تر به هیت سینک VRM کفن و پره ای اطراف سوکت می اندازیم. بالا ، بالای هیت سینک VRM ، اتصالات برق EPS وجود دارد. Vision G شامل 8 پایه مورد نیاز است و همچنین دارای 4 پایه اختیاری است.

در سمت راست ناحیه سوکت شلوغ ، چهار اسلات DRAM قرار دارد که در هیچ یک از تقویت کننده ها استفاده نشده است. این اسلات ها از حداکثر 128 گیگابایت حافظه رم با سرعتی که در حال حاضر در DDR4 3200 ذکر شده پشتیبانی می کنند. با انتشار لیست QVL ، انتظار می رود شاهد پشتیبانی بسیار بالاتر در این لیست باشیم.

بالای اسلات های DRAM ، سه عنوان (از شش) هدر اصلی 4 پین قرار دارد. هر سرصفحه از هر دو دستگاه PWM و کنترل شده DC پشتیبانی می کند ، به طور خودکار حالت مناسب را برای دستگاه متصل انتخاب می کند. همه هدرهای فن / پمپ از هر کدام 2A / 24W پشتیبانی می کنند که باید برای هر فن و پمپ متصل به اندازه کافی باشد. دو مجموعه اول هدر RGB ، 3 پین aRGB و 4 پین RGB ، در سمت راست این هدرهای فن قرار دارند.

با تمرکز در لبه سمت راست تابلو ، هدر سنسور نویز ، کانکتور 24 پین ATX ، هدر USB 3.2 Gen 1 و هدر پنل جلویی USB 3.2 Gen 2×2 Type-C را مشاهده می کنیم.

Vision G از یک VRM 12 فاز بهره می برد که باید توانایی کنترل جدیدترین پردازنده Rocket Lake و i9-10900K را بدون مشکل داشته باشد. کنترل نیرو یک کنترل کننده Renesas ISL69269 است که برای حداکثر 12 کانال مناسب است. نیرو به 12 مورد احتمالی (که نمی توانیم یک صفحه داده برای جزئیات پیدا کنیم) 60A SIC649A DrMOS MOSFET با مجموع 720A برای CPU ارسال می شود. گرافیک و System Agent توسط کنترل کننده RAA229001 (8 کاناله) کنترل می شود. پس از آزمایش ، متوجه شدیم که این VRM ها در مقایسه با سایر بردها داغ عمل می کنند ، اما آنها هنوز هم i9-11900K را اداره می کنند. خنک شدن بهتر به اینجا کمک می کرد.

در حال حرکت به نیمه پایین تخته ، بسیاری از پوشش های جداگانه را می بینیم که سوکت های M.2 را می پوشانند (در مقایسه با بردهای های گران تر با مجهز به گرما و پوشش ، که مقابله با آن بسیار دشوارتر است). با شروع از سمت چپ ، آخرین کدک صوتی برتر Realtek ، ALC4080 ، در زیر پوشش پنهان شده است. برای هر کاربری که از DAC خارجی استفاده می کند ، این تفاوت زیادی ایجاد نمی کند ، اما نسبت به کدک Realtek ALC1220 از نسل گذشته بهبود یافته است. همچنین خازن های صوتی اختصاصی را نیز مشاهده می کنیم. به طور کلی ، اکثر کاربران از صدا راضی خواهند بود ، اگرچه برخی از آنها ممکن است به دلیل نداشتن جک SPDIF در IO عقب به تعویق بیفتند (البته توجه داشته باشید که یک صفحه در صفحه وجود دارد).

در وسط برد سه اسلات PCIe تمام طول و چهار سوکت M.2 قرار دارد که همگی زیر مخزن گرم هستند. در جلو PCIe ، شکاف GPU اصلی (بالا) با سرعت PCIe 4.0 x16 اجرا می شود و برای جلوگیری از برش و EMI تقویت می شود. شکاف بالایی در صورت وجود ماژول در M2B_CPU یا M2C_CPU (سوکت های M.2 میانی) به x8 تقسیم می شود. دو اسلات پایین از چیپ ست تغذیه می شوند و هر کدام با PCIe 3.0 x4 کار می کنند. این پیکربندی امکان نصب چهار GPU یا 2-Way AMD Crossfire را فراهم می کند.

در جلو M.2 ، Z590 Vision G شامل چهار سوکت است که با سیستم های مبتنی بر HEDT با خطوط PCIe بیشتر برای دور زدن رقابت می کنند. در این حالت ، سه سوکت برتر ، M2A_CPU ، M2B_CPU و M2C_CPU ، همه از پردازنده تغذیه می شوند. هر سوکت از ماژول های PCIe فقط تا 110 میلی متر پشتیبانی می کند. سوکت پایینی ، M2P_SB ، مسیرهای خود را از چیپ ست می گیرد و حداکثر با ماژول های PCIe 3.0 x4 و SATA تا 110 میلی متر کار می کند. اگر به دنبال فضای ذخیره سازی زیادی مبتنی بر M.2 هستید و نمی خواهید پورت های SATA را فدا کنید ، Vision G گزینه بسیار خوبی است. فقط توجه داشته باشید که اسلات گرافیکی اصلی شما در برخی از تنظیمات به سرعت x8 کاهش می یابد و بنابراین ممکن است GPU شما را کمی کند کند.

در سمت راست هیت سینک چیپست در کنار شش پورت SATA قرار دارد. این درگاه ها همه بومی چیپست هستند و بدون توجه به آنچه در سوکت های M.2 می گذرد ، فعال باقی می مانند. اگر تک درایوها کافی نباشند ، Vision G از RAID 0 ، 1 ، 5 و 10 برای سرعت اضافی ، افزونگی یا هر دو پشتیبانی می کند. سرانجام ، درست در زیر پورت های SATA ، دو هدر Thunderbolt (5 پین و 3 پین) وجود دارد.

در سرتاسر لبه پایین صفحه ، چندین عنوان وجود دارد ، از جمله درگاه های USB بیشتر ، عنوان های فن و موارد دیگر. در زیر لیست کامل ، از چپ به راست وجود دارد:

صدا در صفحه جلو
هدر SPDIF
هدر ARGB
هدر RGB
هدر COM
هدر TPM
هدرهای USB 2.0
LED Q-Flash
دکمه Q-Flash
(3) هدرهای فن
هدر صفحه جلویی

در حال حرکت به سمت IO عقب ، صفحه IO یکپارچه ای با رنگ سفید مطابقت دارد که با موضوع Vision صفحه تطبیق دارد. در اینجا 10 پورت USB وجود دارد که شامل دو پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C است که در یکی از آنها از Gigabyte’s VisionLINK استفاده می شود. VisionLINK از طریق پورت Type-C داده ها ، خروجی ویدئو و نیرو را انتقال می دهد ، با استفاده ساده. کاربران می توانند ضمن ارسال حداکثر 60 وات برق برای دستگاه متصل ، نمایشگرهای اضافی ، تبلت های قلم و موارد دیگر را ضمیمه کنند. به غیر از پورت های USB ، یک خروجی HDMI و یک ورودی DisplayPort نیز وجود دارد. پشته صوتی از شش پورت آنالوگ تشکیل شده است تا به جای خروجی یکپارچه SPDIF ، کانال (های) جانبی جدید را پوشش دهد. اگر به یک خروجی نوری نیاز دارید ، می توانید از هدر پردازنده استفاده کنید. آخرین اما مهمترین درگاه PS / 2 قدیمی برای صفحه کلید یا ماوس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری