بررسی تاثیر CPU بر کیفیت گیمینگ

حتما بارها شنیده اید که برای اجرای بهتر بازی های رایانه ای باید سیستم شما از کارت گرافیک قوی برخوردار باشد. اما باید بدانید که انتخاب یک کارت گرافیک مناسب کاری چندان سخت نیست. کافی است که چندین شاخص مختلف را رعایت کنید. اما در مورد پردازنده یا همان CPU ماجرا کمی متفاوت است. با این حال نمی توان با قطعیت در مورد تاثیر پردازنده بر گیمینگ صحبت کرد. زیرا این تاثیر تا اندازه زیادی به قدرت کارت گرافیک وابسته است. ما در این مقاله تعداد هسته های موجود در هر CPU را به عنوان عامل اصلی و کلیدی در بررسی تاثیر CPU بر کیفیت گیمینگ مد نظر قرار دادیم.

هسته CPU به چه معنا است؟

در یک تعریف ساده برای بیان هسته پردازنده باید بگوییم تعداد هسته ها بیانگر میزان کارهایی است که سیستم می تواند در آن واحد انجام دهد. در گذشته اغلب سیستم ها دارای پردازنده های تک هسته ای بودند به همین دلیل از عهده انجام چندین وظیفه به صورت همزمان بر نمی آمدند. اما از سال 2005 ماجرا کمی متفاوت شد. زیرا اولین نسل از پردازنده های دو هسته ای وارد بازار شدند. با گذشت زمان، پردازنده های چهار، شش و هشت هسته ای تولید و عرضه شدند. هم اکنون نیز سیستم هایی وجود دارند که تعداد هسته های پردازنده آنها بیش از هشت عدد است. استفاده از چندین هسته در یک پردازنده قابلیت اجرای چندین عملیات مختلف به صورت همزمان، نصب و اجرای اغلب نرم افزارهای حرفه ای را فراهم کرده است. اما سوالی که در این بخش پیش می آید این است که آیا تعداد هسته های سی پی یو می تواند تاثیر مستقیمی بر کیفیت بازی داشته باشد؟

مقایسه کارایی سیستم های تک هسته و ای و سیستم های چند هسته ای

 

انواع پردازنده ها

در سال های قبل به دلیل اینکه اغلب سیستم های تک هسته ای بودند، در برنامه نویسی بازی ها این قاعده مد نظر قرار می گرفت. به همین دلیل استفاده از سیستم های چند هسته ای برای انجام بازی هیچ ضرورتی نداشت. اما اخیرا به دلیل ورود سیستم های چند هسته ای به بازار، کمپانی های سازنده بازی های رایانه ای نیز از روش های نوین در برنامه نویسی بازی ها خود بهره گرفتند. اگر ما بخواهیم به عنوان یک پیشنهاد تعداد هسته های پردازنده را بیان کنیم توصیه می کنیم سیستم شش هسته ای را برای بازی انتخاب کنید.

البته، معنی توصیه ما این نیست که سیستم های چهار هسته ای عملکرد مناسبی برای گیمینگ ندارند. اتفاقا اگر می خواهید یک سیستم بازی باکیفیت و دارای قیمت مناسب بخرید حتما به سراغ مدل های چهار هسته ای بروید. تنها نکته ای که وجود دارد این است که این نوع سیستم ها با توجه به پیشرفت های حوزه آی تی و کامپیوتر در سال های آینده برای اجرای بازی های کامپیوتری مناسب نخواهند بود.

در مورد سیستم های هشت هسته ای نیز عملکرد به قدرت کارت گرافیک وابسته است. برای مثال انتخاب پردازنده i7 9700K  برای سیستم دارای کارت گرافیک مدل GTX 1660 Ti انتخابی مناسب نیست. اما اگر سیستم شما از کارت گرافیک قدرتمندی مانند RTX 2080 Super  بهره مند است ما توصیه می کنیم حتما پردازنده هشت هسته ای i7 یا Ryzen 7 را انتخاب کنید.

هسته های فیزیک و منطقی

فناوری های بکار رفته در اینتل و AMD این قدرت را در اختیار یک هسته فیزیکی می گذارد که بتواند دو عمل مختلف را به صورت همزمان انجام دهد. به عبارت ساده، یک هسته فیزیکی می تواند به صورت دو هسته منطقی عمل کند. شما تصور می کنید آیا چنین فناوری ضروری و مفید است؟ پاسخ کارشناسان به این سوال مثبت است.

باتلنک (Bottleneck) چیست؟

در برخی موارد به دلیل کند بودن بیش از حد CPU، کارت گرافیک نمی تواند از تمام توان خود استفاده کند. در نتیجه دستورات با سرعت کافی انجام نخواهند شد. در این مواقع گفته می شود که کارت گرافیک باتلنک شده است. البته دقت داشته باشید که عکس این قضیه نیز صادق است. اگر سیستم شما دارای یک پردازنده بسیار قوی باشد در صورتی که این سیستم دارای یک کارت گرافیک ارزان و ضعیف مانند GTX 1650 Super  باشد، می توان گفت نه تنها کیفیت عملکردی سیستم شما ارتقا یافته بلکه شما، پول خود را برای تهیه این پردازنده هدر داده اید.

نقش پردازنده در بازی های مدرن

استفاده از پردازنده های چهار یا شش هسته ای می تواند سبب ارتقای کیفیت اجرایی بازی های رایانه ای شود

امروزه برای گیمینگ نقش متفاوتی در مورد پردازنده ها تعریف شده است. اما این معیارها برای بازی های مختلف متفاوت است. بازی های استراتژی و بازی های دارای سبک MMO نیازمند انجام محاسبات پیچیده تری هستند. در نتیجه در این سبک بازی ها بازی ها بیشتری به پردازنده تحمیل می شود. به همین دلیل، برای اجرای این بازی ها باید از پردازنده های قوی استفاده کرد. با این حال، امروزه برای اجرای برخی بازی ها می توان از سیستم های ارزان قیمت نیز استفاده نمود. اما آنچه که بر همگان مشخص و آشکار است این است که برای اجرای آسان و تقریبا بدون هنگ و کندی باید از سیستم هایی برای بازی استفاده شود که حداقل از کور آی 5 برخوردار باشند. به یاد داشته باشید در مورد بازی هایی که استفاده از پردازنده های قوی و چند هسته ای اولویت و ضرورت است، حتما باید از سیستم های دارای کور آی 7 استفاده شود.

ترکیب پردازنده و کارت گرافیک

در این قسمت مجددا یادآوری می کنیم که در اجرای بسیاری از بازی ها و همچنین کارت گرافیک های قوی، استفاده از یک پردازنده بسیار قدرتمند ضرورت نیست. به همین دلیل سعی کرده ایم در این قسمت ترکیب کارت های گرافیک و پردازنده های مختلف از نظر کارایی و عملکرد را بیان کنیم. این قسمت می تواند برای کاربران بسیار مفید باشد. زیرا شما متوجه خواهید شد با توجه به نوع پردازنده، چه کارت گرافیکی برای سیستم مناسب است. شاید بپرسید اهمیت این موضوع چیست؟

در پاسخ به سوال فوق باید وارد بخش مدیریت هزینه بشویم. ممکن است برخی افراد به گیمرها پیشنهاد کنند که استفاده از پردازنده قوی می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد بازی داشته باشد. اما همانطور که در بخش های ابتدایی بیان شد، این امر وابستگی زیادی به نوع و قدرت کارت گرافیک دارد. اگر یک کارت گرافیک ضعیف یا متوسط داشته باشید، تهیه یک پردازنده چند هسته ای تنها هزینه اضافی به کاربر تحمیل می کند. اما اگر کارت گرافیک قوی داشته باشید حتما باید از یک پردازنده قوی استفاده کنید. زیرا عدم هماهنگ بین قدرت کارت گرافیک و قدرت پردازنده می تواند موجب عدم کارایی سیستم، کارت گرافیک و پردازنده در اجرای بازی و انواع نرم افزارها شود.

 

سخن پایانی

هدف اصلی ما در انتخاب این موضوع، بررسی دیدگاه قدیمی برخی گیمر ها است. زیرا برخی بر این باورند با افزایش قدرت پردازنده یا به عبارت ساده استفاده از پردازنده های چند هسته ای می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد بازی داشته باشد. بررسی های ما نشان داد تاثیر قدرت پردازنده بر ارتقای کیفیت بازی در صورتی محسوس خواهد بود که هماهنگی بالایی بین قدرت کارت گرافیک و پردازنده وجود داشته باشد. از سوی دیگر، این امر به نوع و مدل بازی نیز وابسته است. با توجه به طراحی بازها، هنوز می توان از سیستم های چهار هسته ای برای اجرا و انجام بازی ها استفاده کرد. اما اگر تمایل دارید با توجه به پیشرفت های غیر قابل انکار در برنامه نویسی و طراحی بازی ها بتوانید از سیستم خود سال ها استفاده کنید بهتر است پردازنده شش هسته ای یا بالاتر را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری