انواع کارت گرافیک قوی و بهترین آن برای بازی و کارهای گرافیکی

 

اگر شما یک گیمر کامپیوتر و یا تولید کننده محتوا هستید، سرعت کارت گرافیک یا VGA سیستم شما، از اولویت های اول زندگی تان خواهد بود. کارت گرافیک همانند یک موتوری است که توانایی عملکرد شما را  در انجام کارها افزایش می دهد. با یک کارت گرافیک قوی شما خواهید توانست هنر خود را به رخ بکشید.

اگر قصد دارید سیستم خود را ارتقا بدهید و به دنبال یک پردازنده گرافیک قوی و خوب برای افزایش کارایی سیستم خود هستید، در این مقاله با ما همراه باشید. ما سعی داریم با معرفی بهترین آپشن های یک کارت گرافیک، بتوانید مناسب ترین آن را برای  سیستم خود تهیه کنید. همچنین در مورد برخی از به روزرسانی های کارت گرافیک صحبت خواهیم کرد، که بی شک در انتخاب شما بی تأثیر نخواهد بود.

 

قبل از اقدام به خرید یک کارت گرافیک قوی به این سوال پاسخ دهید، برای انجام چه کاری قصد دارید کارت گرافیک تهیه کنید؟ سازندگان کامپیوترهای شخصی، برای کسانی که به دنبال ارتقاء سیستم کامپیوتر خود هستند، به ارتقاء کارت گرافیک بیشتر از CPU، RAM، هارد سیستم  تاکید دارند.

برای اسمبل کردن یک سیستم گیمینگ و یا تولید محتواهای ویدیوهای با کیفیت Full HD باید یک کارت گرافیک با توان عملیاتی بالایی را انتخاب کنید.

 

انواع پردازنده گرافیکی: AMD  یا Nvidia

میزان رزولوشن و کیفیت هر دو پردازنده با توجه به قیمت متفاوت است. بعبارتی هر دو مدل AMD و Nvidia انواع کارت گرافیک ها با عملکرد قوی و ضعیف موجود هستند و تقریبا نمی توان گفت یکی از یکی پیشرفته تر است.

اما به لحاظ قیمت، پردازنده های گرافیکی AMD  همیشه نسبت به پردازنده های Nvidia با عملکرد یکسان و در قیمت بهتری عرضه می شدند. به عنوان مثال کارت گرافیک قوی Navi شرکت AMD  در مقایسه با مدل های GTX و RTX برند Nvidia ، در سطح بازار مقرون به صرفه تراست.

اما در چند سال اخیر Nvidia در عرصه کارت گرافیک از AMD توانست پیشی بگیرد و خود را به عنوان یک برند بودجه محور در بازار جهانی معرفی کند. نقل است شرکت AMD قصد دارد با رونمایی Big Navi در میدان رقابت با Nvidia به لحاظ قیمت و کیفیت،  بازار کارت گرافیک را مجدد ازآن خود کند.

 

 

کارت گرافیک یکپارچهIGP یا مجزا GPU

در برخی از کامپیوترهای شخصی ارزان قیمت، کارت گرافیک بر روی آن ها نصب نشده است. در این سیستم ها به جای کارت گرافیک، در پردازنده مرکزی (CPU) آن یک  هسته سیلیکون پرسرعت گرافیکی  تعبیه شده است. در واقع در این سیستم های از یک پردازنده گرافیکی یکپارچه بر روی مادربرد معروف به IGP استفاده شده است.

باید بگویم استفاده از یک IGP در یک کامپیوتر جز معایب آن محسوب نمی شود. این نوع سیستم ها مناسب کسانی می باشند ، که صرفا برای انجام کارهای روزمرگی مثل تماشای فیلم، وب گردی، تایپ، کارهای اداری ، فعالیت در شبکه های اجتماعی و غیره  از آن استفاده می کنند.

در بیشتر لپ تاپ های تجاری و ارزان قیمت موجود در سطح بازار نیز از IGP استفاده می شود. اما همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اگر شما یک یک گیمر یا سازنده  محتوا هستید ، انتخاب کارت گرافیک قوی و مناسب کار شما بسیار مهم است.

در آپدیت جدید انواع کارت گرافیک، اعم  از کارت گرافیک مجزا یا IGP، از قابلیت نمایش ویدئوی دو بعدی و سه بعدی، ترسیم دسکتاپ، رمز گشایی و یا رمز گذاری ویدئو در انواع برنامه ها و بازی ها برخوردار هستند.

 

کارت گرافیک

انواع کارت گرافیکی قوی GPU

به طور کلی  کارت های گرافیک مجزا در دو سته تقسیم بندی می شوند.

انواع کارت گرافیک مخصوص برای بازی کامپیوتری و تولید محتوای ویدئویی و تصاویر سبک. برندهای معروف کارت گرافیک برای این دسته کاربردها عبارتند از: GeForce برند Nvidia و Radeon RX برند AMD

پردازنده گرافیکی مخصوص عملیات تخصصی نظیر پردازش های علمی، محاسبات هوش مصنوعی. برندهای معروف کارت گرافیک برای این دسته کاربردها نیز شامل Titan , Quadro برند Nvidia  و Radeon Pro,   Radeon Instinct  از برند AMD می باشند.

گفتنی است که Nvidia همچنان در بازار بهترین و ارزانترین کارت گرافیک یکه تاز است.

کارت گرافیک GeForce GTX

چه کسانی باید از GPU مجزا  استفاده کنند؟

همانطور که ذکر شد IGp تقریبا قادر به پاسخگویی بیشتر نیازهای روزمرگی کاربران است. به استثنای سه گروه :

کسانی به صورت حرفه ای کارهای گرافیکی انجام می دهند، بایستی کارت گرافیک مجزا را برای سیستم خود تهیه کنند. این افراد از نرم افزارهایی تخصصی از قبیل اتوکد و یا ایلوستریتور برای طراحی و یا ویرایش ویدئو و عکس  استفاده می کنند.

کاربران که از چندین صفحه نمایش استفاده می کنند، نیز بهتر است کارت گرافیک های مجزا تهیه کنند. در این موارد سیستم عامل های دسکتاپ می توانند، مانیتورهای متصل به یک IGP و GPU به راحتی پشتیبانی کنند. البته قابل ذکر است برای انجام چنین کاری نیازی نیست حتما یک کارت گرافیک قوی و سطح بالا در نظر بگیرید.

برای گیمرها نیز کارت گرافیکی GPU بدون شک مهمترین گزینه به هنگام خریداری و یا ارتقاء سیستم می باشد. RAM , CPU  نیز هر دو در بالا بردن کارایی سیستم مهم هستند، اما اگر برای یک گیمر بالاترین سیستم مدل 2018 با یک GPU 2020 و یک سیستم مدل 2020 با IGP پیشنهاد کنند، قطعا سیستم با پردازنده گرافیکی بالا را انتخاب می کند.

در حالت کلی به هنگام خرید کارت گرافیک دو مورد باید مد نظرتان باشد: رزولوشن هدف و توان بازدهی آن. با پیشرفت روز به روز فناوری، پاسخ به سوال بهترین کارت گرافیک، کمی پیچیده تر می شود. در حال حاضر کارت های گرافیک Nvidia GeForce در مدل های  ( RTX 3070 و RTX 3080 و RTX 3090) به عنوان قدرتمندترین انواع کارت گرافیک در سطح جهانی هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری