آیا SSD واقعا عملکرد گیمینگ را بهبود می بخشد؟

 

آشنایی کامل با اس اس دی

از چندین سال گذشته، به ویژه زمانی که صحبت از گیمرها به میان می آید، ضرورت و اهمیت SSD بیشتر آشکار می شود. برای بیان مزیت های موجود در SSD ها در مقایسه با HDD می توانیم به کاهش هزینه ها و عملکرد بهتر گیمینگ اشاره کنیم. درست است که هزینه استفاده از  اس اس دی ها کمی کاهش یافته است، اما هنوز در مقایسه با ظرفیتی که با استفاده از  اس اس دی برای باز یدر اختیار داریم، هزینه و قیمت آن نسبتا بالا است، و یکی از موارد یکه سبب شده علیرغم کیفیت بالای بازی با استفاده از این ابزارها، گیمرها تمایل چندانی به استفاده از آن نداشته باشند، عدم تناسب بین هزینه و ظرفیت SSD است. سوالی که ذهن اغلب کاربران را با خود درگیر کرده این است که آیا SSD واقعا بر عملکرد گیمینگ تاثیر می گذارد؟ باید بدانید که پاسخ به این سوال چندان هم ساده نیست.

صبور باشید، باید بررسی کنیم که SSD واقعا چه کاری انجام می دهد؟

ssd

این قسمت برای افرادی کارگشا است که آگاهی کافی و دقیقی از مزایای SSD ندارند. اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که با این ابزار آشنا هستید می توانید این قسمت را به عنوان یک یادآوری ساده در نظر بگیرید.

برای بیان اولین مورد یم توان گفت که اس اس دی در مقایسه با HDD به طور اساسی سرعت خواندن و نوشتن را کاهش داده است. اگر شما دو سخت افزار SSD و HDD دارای قیمت مشابه را با هم مقایسه کنید، مطمئنا به تفاوتی اساسی در مدت زمان دستیابی به داده ها بین دو سخت افزار مشاهده خواهید کرد، این اختلاف زمانی در SSD می تواند 10 برابر کوتاهتر از HDD باشد. به عبارت ساده، سخت افزار اس اس دی توانسته است سرعت خواندن و دسترسی به داده ها را در مقایسه با HDD، ده برابر افزایش دهد. در مورد عملکرد نیز با قطعیت می توانیم بگوییم که حتی ارزان ترین نمونه های اس سا دی عملکردی بسیار بهتر از HDD ها خواهند داشت. در حال حاضر، در بسیاری از لپ تاپ هایی که ما استفاده می کنیم، برای اجرای سیستم عامل از SSD استفاده شده است. که این مورد منجر می شود پس از اینکه دستگاه گیمینگ خود را خاموش کردید سرعت بوت افزایش یافته، در نتیجه دسترسی به داده ها نیز در مدت زمان کوتاه تری ممکن شود.

از سوی دیگر، هنگامی که شما در سیستم خود از SSD استفاده کنید، فضای کمتری از پردازنده CPU اشغال خواهد شد. در نتیجه فضای بیشتری برای سایر کارها در اختیار خواهید داشت. به همین دلیل ممکن است در سیستم مجهز به SSD، علاوه به سرعت و کاهش زمان بوت، کیفیت عملکردی دستگاه نیز به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

مقایسه بین SSD و HDD، کدام برای گیمینگ مناسب ترند؟

اما این قسمت را نمی توانیم به عنوان یک مزیت انحصاری برای برتری SSD نسبت به HDD در نظر بگیریم. با توجه به موارد فوق، آیا می توان اینگونه نتیجه گرفت که استفاده از SSD می تواند بر عملکرد سیستم ها تاثیر بگذارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در برخی موارد استفاده از این سخت افزار می تواند تاثیری مثبت بر عملکرد سیستم داشته باشد، اما در برخی موارد نیز تاثیر چندانی بر کیفیت و عملکرد سیستم نخواهد داشت.

فریم ریت

برای شروع این بخش، مستقیما به سراغ این مبحث خواهیم رفت که استفاده از SSD نمی تواند فریم ریت بهتری در مقایسه با HDD در اختیار شما قرار دهد. زیرا فریم ریت بخشی است که CPU سیستم شما مسئولیت آن را بر عهده دارد. پس اگر با فریم ریت های خود مشکل دارید حتما باید به دنبال ارتقای کارت گرافیک سیستم خود باشید. زیرا با استفاده از SSD ها مطمئنا نمی توانید فریم ریت های بهتری را دریافت کنید. البته ، شما مجبور نیستید در این مورد به آسانی حرف ما را قبول کنید، بلکه می توانید از SSD و HDD بر روی یک سیستم معیار استفاده کنید تا به چشم خود شاهد باشید که استفاده از این سخت افزارهای تغییر چندانی در فریم ریت سیستم گیمینگ شما ایجاد نخواهد کرد.

هنگامی که صحبت از فریم ریت باشد تفاوت چندانی بین SSD و HDD وجود ندارد

هنگامی که صحبت از فریم ریت باشد تفاوت چندانی بین SSD و HDD وجود ندارد

 

البته این مورد به این معنا نیست که استفاده از SSD ها هیچ تفاوتی برای گیمرها به دنبال ندارد. در برخی موارد ثابت شده است که استفاده از چنین سخت افزاری برای یک گیمر مزیت به حساب می آید.

مدت زمان بارگیری یا Loading

توانایی اصلی نهفته در SSD ها، دسترسی سریع تر به داده ها است. به همین دلیل، در هر بخش از بازی که نیازمند دسترسی سریعتر به داده های ذخیره شده وجود داشته باشد، استفاده از SSD می توان تجربه ای لذت بخش باشد. به عبارت ساده، با استفاده از SSD بر روی سیستم های گیمینگ، سرعت راه اندازی بازی ها افزایش خواهد یافت. در نتیجه شما صفحات بارگیری کمتری را مشاهده خواهید کرد. در حقیقت، با استفاده از SSD می توانید hitching یا انتقال بازی را بهتر و سریعتر انجام دهید.

مقایسه مدت زمان بارگیری بین SSD و HDD

مقایسه مدت زمان بارگیری بین SSD و HDD

در یک توضیح ساده می توان اینگونه گفت که hitching در مواردی اتفاق می افتد که یک بازی نتواند با سرعتی مطابق با پخش کننده مورد نظر، بارگیری شود. در نتیجه منجر به مکث و توقف بازی یا ایجاد صفحه های نیمه بارگیری شده خواهد شد. بنابراین، اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید قطعا ارتقای SSD در سیستم می تواند به شما کمک کند. استفاده از SSD به شما کمک خواهد کرد که بارگیری صفحات را به سادگی و در مدت زمان کوتاه تری انجام دهید.

ساخت

مقایسه ساختاری

مقایسه ساختاری

اولین مشکلی در حین ساخت SSD وجود داشت، این بود که ساخت کدام یک از دو سخت افزار SSD یا HDD بهتر خواهد بود؟ از نظر طول عمر می توان گفت که سول عمر HDD پنج سال بیشتر از SSD است. اما به دلیل اینکه در ساخت SSD ها از هیچ نوع قطعه متحرکی استفاده نشده، نقص تولیدی و عملکردی آن کمتر خواهد بود. و منحنی عملکرد سالانه HDD نیز پایین است. علاوه بر این اگر شما از HDD استفاده کنید، بعد از چند سال دستگاه گیمینگ شما سر و صدا خواهد داشت.که این مسئله می تواند در اولویت بندی گزینه های انتخابی شما تاثیرگذار باشد.

مقایسه قیمت و ظرفیت

 

افزایش ظرفیت SSD، قیمت ان را بالاتر خواهد برد

افزایش ظرفیت SSD، قیمت ان را بالاتر خواهد برد

مطمئنا تمام گیمرها بودجه کافی برای استفاده از SSD در ساخت و طراحی سیستم های گیمینگ خود را ندارد. به دلیل اینکه امروز گستردگی بازی های رایانه ای افزایش چشمگیری داشته، کاربران برای ذخیره سازی نیازمند استفاده از هارد دیسک هایی با ظرفیت های قابل ملاحظه هستند. یکی از مزیت هایی که سبب شده هنوز کاربران از HDD استفاده کنند، هزینه اجرای نسبتا پایین آنها است. البته به این مورد توجه داشته باشید، هزینه اضافی که شما برای SSD پرداخت می کنید تنها به دلیل سرعت بالای ان نیست، بلکه امنیت این سخت افزار، کاهش بار پردازنده، کاهش میزان مصرف برق، افزایش سرعت بکاپ گیری و .. برخی مواردی است که سبب افزایش قیمت SSD در مقایسه با HDD شده است. در یک مقایسه ساده می توانیم بگوییم با استفاده از SSD می توانید سرعت سیستم خود را حداقل سه برابر افزایش دهید.

توصیه ما به شما چیست؟

شما می توانید از هر دوی این سخت افزارها استفاده کنید. این کاری است که تقریبا اغلب گیمرها انجام می دهند. شما میتوانید با استفاده از SSD و سیستم عامل خود، حافظه ای در حدود یک ترابایت در اختیار داشته باشید. شما به راحتی می توانید بازی که بر روی سیستم گیمینگ خود اجرا کرده اید را به SSD منتقل کنید. از سوی دیگر، اگر می خواهید برای نگهداری دو درایو مجزا در سیستم خود با مشکل مواجه نشوید، باید از Solid State Hybrid Drive استفاده کنید. با استفاده از SSHD شما حافظه ذخیره سازی به حالت جامد در اختیار خواهید داشت. علاوه بر این شما با استفاده از این ابزار به این قابلیت دسترسی پیدا خواهید کرد که بتوانید برنامه هایی که از انها بیشتر استفاده می کنید را به SSD منتقل کنید.

 

2 دیدگاه در “آیا SSD واقعا عملکرد گیمینگ را بهبود می بخشد؟

  1. سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

    1. omid77smith گفت:

      سلام
      خوشحالیم که تونستیم نظر شما رو جلب کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود به حساب کاربری